Perilaku Belajar Efektif Terhadap Kemampuan Kognitif Psikomotorik Siswa Dalam Pembelajaran Matematika

Sriyana Sriyana, Widodo Winarso

Abstract


The research was conducted to learn about the effect of effective learning behavior on students' cognitive-psychomotor skills in class IX mathematics learning at MTs Ash-Shiddiqiyyah Sumber Cirebon. This method of research is quantitative research. The population of this research is composed of all students of class IX MTs Ash-Shiddiqiyyah, The sample of this research is class IX B with a total of 24 students taken from Cluster Random Sampling. The data collection techniques used are 2, ie questionnaires for effective behavioral data and test data for the cognitive-psychomotor skills of students. The technique of data analysis for hypothesis testing is a simple regression analysis technique. The result of this research shows that the result of t-count = 7.522 is greater than t-table = 0.404 so it means that there is an influence between an effective learning behavior towards the ability cognitive-psychomotor of the student in mathematics

Keywords


Effective Learning Behaviour; Cognitive Ability-Psikomotrik; Learning Mathematics

Full Text:

PDF

References


Ahmad, S. (2006). Evaluasi Pembelajaran IPA Berbasis Kompetensi. Jakarta: UIN Jakarta Press

Alwi, M. M., (2014). Meningkatkan Potensi Psikomotorik Siswa Madrasah Ibtidaiyah. (Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga)

Amri, S. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakaraya

Anas, S. (2001). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Budiman, N. (2006). Memahami Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar. Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan

Bugin, B. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana Prenada Media grup

Darsono, M. (2000). Belajar dan pembelajaran. Semarang : IKIP Semarang Press.

Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.

Del Prette, Z. A. P., Prette, A. D., De Oliveira, L. A., Gresham, F. M., & Vance, M. J. (2012). Role of social performance in predicting learning problems: Prediction of risk using logistic regression analysis. School Psychology International, 33(6), 615-630.

Hakim, T. (2005). Belajar secara efektif. Jakarta: Niaga Swadaya.

Husdarta, J. S., & Kusmaedi, N. (2010). Pertumbuhan dan Perkembangan Peserta Didik: Olahraga dan Kesehatan.Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, W. (2006). Pembelajaran dalam implementasi kurikulum berbasis kompetensi. Jakarta: Kencana.

Saryanti, E. (2011). Kajian Empiris Atas Perilaku Belajar, Efikasi Diri Dan Kecerdasan Emosional Yang Berpengaruh Pada Stress Kuliah Pada Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Swasta Di Surakarta. ProBank, 1(7).

Soekidjo, S. (2003), Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sofyan, A. (2006). Evaluasi Pembelajaran IPA berbasis Kompetensi. Jakarta: UIN Jakarta Press

Suarsini, L., Suarni, N. K., & Wirya, N. (2014). Penerapan Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Kotak Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).1-10

Sudjana, N. (1995). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sukarni, S. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Balok Susun Pada Anak Kelompok B TK Mojorejo 2 Kec. Karangmalang Kab. Sragen Tahun 2014/2015 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Suparno, P. (2001). Teori perkembangan kognitif jean piaget. Bandung: Kanisius.

Susanto, A. (2011). Perkembangan anak usia dini: Pengantar dari berbagai aspeknya. Jakarta: Kencana.

Syaodih, N., & Sumantri, M. (2009). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Wettschereck, D., Aha, D. W., & Mohri, T. (1997). A review and empirical evaluation of feature weighting methods for a class of lazy learning algorithms. Artificial Intelligence Review, 11(1-5), 273-314.

Wibowo, Y., Widowati, A., & Rusmawati, K. (2013). Peningkatan kreatifitas dan kemampuan kognitif siswa melalui outdoor learning activity. BIOEDUKASI, 6(1).49-64

Will, M. C. (1986). Educating children with learning problems: A shared responsibility. Exceptional children, 52(5), 411-415.

Winarso, W. (2015). Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Cirebon: CV. Confident

Winarso, W. (2016). Assessing the Readiness of Student Learning Activity and Learning Outcome. Jurnal Pencerahan, 10(2). 81-94

Winarso, W., & Dewi, W. Y. (2017). Berpikir kritis siswa ditinjau dari gaya kognitif visualizer dan verbalizer dalam menyelesaikan masalah geometri. Beta Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 117-133.

Winarso, W., & Toheri, T. (2017). A case study of misconceptions students in the learning of mathematics&59; The concept limit function in high school. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 120-127.

Winkel, W. S. (1996). Psikologi pembelajaran. Jakarta: Gramedia.

Yuliani, N. S. (2006). Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/indomath.v1i2.2548

Article Metrics

Abstract view : 299 times
PDF - 224 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sriyana Sriyana, Widodo Winarso

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en


IndoMath: Indonesia Mathematics Education

Kampus FKIP Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Jl. Batikan UH III/1043, Umbulharjo, Yogyakarta

Email: indomath@ustjogja.ac.id


p-ISSN: 2614-5103 | e-ISSN: 2614-5111


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats