Peningkatan minat dan hasil belajar IPA melalui model pembelajaran think pair share

Devi Kurniasih

Abstract


This research purpose to determine the increase in interest and science learning outcomes of through the implementation of cooperative learning model Think Pair Share (TPS). This type of research is classroom action research (PTK). interest and science learning outcomes increased by 14.82%. This can be indicated by the increase of the average percentage of student interest based on the questionnaire results for each cycle, ie in the first cycle of 73.43% increased to 79.82% in Cycle II. At pre-cycles, the percentage of completeness is 35.71% or 10 completed students. Once given a cycle action one percentage of mastery increases to 60.71% or 17 completed students. Then in cycle two has increased to 100% or all students experience mastery with an average value of 84.46.  


Keywords


Learning Science Model, Think Pair Share, Interest, and Learning Outcomes

References


Halim, M.A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Komunikasi Kelas X Administrasi Perkantoran di SMP N 4 Klaten Tahun Pelajaran 2014/2015, Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu pendidikan 2(1), 27-28.

Kurniawati, R. (2015). Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Siswa Kelas VIII E Tahun Ajaran 2015/2016 Di SMP N 1 Nanggulan. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 23-24.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Najemi, C. (2014). Upaya Peningkatan Minat dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri 12 Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Jurnal Natural, 11(1), 1-8.

Osviani, R. (2012). Pembelajaran Pytagoras Menggunakan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Tranfering (REACT) Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Edumatica, 2(2),55-56.

Pratiwi, Y.I. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Terpadu Interaktif Dalam Bentuk Moodle Untuk Siswa SMP Pada Tema Matahari Sebagai Sumber energi Alternatif. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 26-27.

Sudijono, A. (2008). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning.Yogyakarta: Balai Pustaka.

Trianto. 2013. Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan pendidikan. Jakarta: Kencana

Widyastuti, F. (2014). Peningkatan Minat Belajar IPA Melalui Penerapan Strategi Word Square Pada Siswa Kelas V SD Negeri Jetis 02 Sukoharjo Tahun 2013/2014. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 45-46.

Yuwono, S. (2016). Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Metode Kerja Kelompok Di SD kalilembu Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Penelitian Bahasa Indonesia, 2(11), 34-35.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/natural.v5i1.2539

Article Metrics

Abstract view : 86 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 58 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.