PENGARUH PENGGUNAAN METODE EKSPERIMEN DITINJAU TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DARI KEMAMPUAN KOMUNIKASI

Ening Sry Hastuti, Hidayati Hidayati

Abstract


This study aims to determine the difference between science study results using experimental methods and methods talks in terms of communication skill. The type of research is quasi experiment. Data collection technique using documentation, questionnaire, and test. Data analysis technique using descriptive analysis and anacova. Descriptively, science study results using experimental method in very high level while methods talks in high level. Communication skill of experimental methods in very high level and methods talks in high level. Comparatively, there’s an effect of experimental methods on science study results in terms of communication skill

Keywords


Experiment, Study Results, Science, Communication

References


Asmawir. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Eksperimen pada Materi Pesawat Sederhana pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN No. 3 Siboang. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(1), 2354-6140.

Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Harsono, B. (2009). Perbedaan Hasil Belajar Antara Metode Ceramah Konvensional dengan Ceramah Berbantuan Media Animasi pada Pembelajaran Kompetensi Perakitan dan Pemasangan Sistem Rem. Jurnal PTM, 9(2), 1-8.

Jamilah. (2013). Rme dan Komunikasi Matematik Serta Hubungannya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 2(2), 1-12.

Kulsum, U & Nugroho, S.E. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Komunikasi Ilmiah Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal UPEJ, 3 (2), 1-12.

Marjan, J. (2014). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA Mu’allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4(1), 1-8.

Mayangsari, D. 2014. Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI Pokok Bahasan Konduktor dan Isolator SDN Semboro Probolinggo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Edukasi UNEJ, 1(1), 27-31.

Putra, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Snowball Throwing Berbantuan media PowerPoint terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 1(1), 1-8.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Winarsunu, T. (2010). Statistik Dalam Penelitian Psikologi Dan Pendidikan. Malang: UMM Press.

Yogantara, G.N.B. Pengaruh Metode Eksperimen terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri Gugus IV Kabupaten Buleleng. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1-8.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/natural.v5i1.2562

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/NATURAL.

Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA Stats