Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray terhadap hasil belajar IPA ditinjau dari motivasi belajar siswa

Yuni Rachmawati, Tias Ernawati

Abstract


This research is descriptive to know the tendency of science learning result and student learning motivation through Cooperative Learning Model of TSTS Type and Direct Learning Model. Comparatively to know the difference of science learning outcomes of the seventh grade students of SMP Negeri 11 Yogyakarta in the academic year 2016/2017 between the TSTS type cooperative model and the direct model in terms of student learning motivation. Type of Quasi Experimental research. Analyze data with anacova. Anacova test results obtained Fcount = 32.638 with p = 0,000, because p ≤ 0.01 then concluded there is a very significant difference. Descriptively the tendency of science learning outcomes and student learning motivation with cooperative model type TSTS higher than direct model. means cooperative learning model TSTS type more effective in improving science learning outcomes compared with direct learning model in terms of student's learning motivation.

Keywords


Two Stay Two Stray Model (TSTS), Learning Outcomes, Learning Motivation

References


Abdul Majid. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Agus Suprijono. 2012. Cooperatif Learning teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Alex Boy Triantony Silalahi. 2017. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif TS-TS (Two Stay – Two Stray) Ditinjau dari Keaktifan dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Depok Sleman Semester Gasal Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Matematika. 6 (3), 31-42

Almu Noor Romadoni. 2014. “Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Tipe TSTS (Two Stay Two Stray) Siswa Kelas VII A SMP Negeri 3 Paringan Balangan Kalimantan Selatan Tahun Ajaran 2013/2014”. Skripsi, tidak diterbitkan. Yogyakarta: FKIP UST.

Fithra Ramadian. 2013. Efektivitas Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 2 (3), 1-15

Lilis Sofiyatul Asna. 2014. Efektivitas Metode Pembelajaran Two Stay Twos Tray (TSTS) Menggunakan Media LKS Dilengkapi Molymod Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Ikatan Kimia Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Mojolaban Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 3 (1), 123-131

Miftahul Huda. 2013. Cooperatif Learning Metode, Teknik, Struktur Dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nita Listiyani. 2014. “Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas X MA ALI Maksum Tahun Ajaran 2013/2014”. Skripsi, tidak diterbitkan. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Nyoman Durus. 2013. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Ditinjau Dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 2 (2), 88-93

Rifki Risma Munandar. 2015. Efektivitas Pembelajaran Two Stay Two Stray dalam Upaya Menurunkan Beban Kognitif Sesuai Gaya Belajar Siswa. Jurnal Biologi. 9 (8), 470-475

Siti dan Joko. 2014. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TTW Dengan TSTS Terhadap Hasil Belajar Materi Teori Kinetik Gas. Jurnal Sains, 83-89

Sri Untari. 2014. “Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TSTS (Two Stay Two Stray) Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Kelas X AK SMK Negeri 1 Jogonalan”. Skripsi, tidak diterbitkan. Yogyakarta: FKIP UST.

Wayan Rediarta. 2014. Pengaruh Model Kooperatif Two Stay Two Stray Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2 (1), 1-11




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/natural.v5i1.2564

Article Metrics

Abstract view : 152 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 87 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.