PENERAPAN METODE MIND MAP PADA PEMBELAJARAN TEKS BERITA DI SMPIT MNU TRUCUK

Nur Wakhidah, Ferdian Achsani

Abstract


Learning methods are a set of strategies used in the learning process. learning methods are needed by teachers, to improve student competence in any particular sub-section or material. The use and use of learning methods must be adapted to the needs of the community and the suitability of the material to be taught. This research is included in the descriptive qualitative. Data collection techniques in this study are the measurement technique. Measurements were made on the ability of students to analyze the structure and elements of news text class VII SMP NU Trucuk, class VIII A, amounting to 12 students. The results showed that the application of the mind map method in learning to analyze the elements and structure of news text has benefits and obstacles in its application. The final results of applying this method can be said to be good. This can be seen from the final results of the calculation of the average value of 75.8.

Keywords


news text, mind map, ability

References


Aviva, F., Harris, E. hahar, & Mohamad, H. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Keterampilan Menulis Berita Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Batusangkar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, V, 5(2), 132–138.

Buzan, T. (2015). Buku Pintar Mind Map. Edisi ke 8. Diterjemahkan oleh Susi Purwwoko. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Harahap, S. R., & Mukti, H. H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Dipadu Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Momentum dan Impuls di SMA N 14 Medan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika (INPAFI), 7(1), 73–79.

Herdin. (2017). 7 Rahasia Mind Map Membantu Anak Cerdas. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Idris, Y., Harris, E. T., & Novia, J. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Metode Discovery dengan Menggunakan Media Gambar Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia TA 2011/2012 Universitas Ekasakti Padang. Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajaran, 2(3), 15–28.

Kapadia, M., & dkk. (2006). Mendongkrak Daya Ingat, untuk Orang yang Pelupa. Edisi ke 2. Diterjemahkan Oleh Aida. Bandung: Penerbit Jabal.

Karim, A. (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Map Pada Pelatihan Pengembangan Penguasaan Materi Pembelajaran. Jurnal IJTIMAIYA, 1(1), 1–22.

Olivia, F. (2014). 5-7 Menit Asyik Mind Mapping Pelajaran Sekolah: Pintar Melahap Pelajaran Sekolah (Pelsek) dengan Mudah, Tepat, Efektif dan Sesuai Cara Kerja Otak. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Permana, F. H., & Dwi, S. (2019). Implementasi Mind Mapping Melalui Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar. Pijar MIPA, 14(1), 50–54.

Putri, E. W. S., & Mungit, S. (2013). Penerapan Metode Mind Map untuk Meningkatkan Kemampuan Mengingat di Sekolah Dasar. JPGSD, 1(2), 1–11.

Sianturi, G. G. N., Syahrizal, A., & Oktaviandi, B. P. (2019). Meningkat Kemampuan Menulis Teks Berita dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad ( Student Team Achievement Divisions ) Oleh Siswa Kelas Viii-A SMP Dharma Pancasila Medan Tahun Pelajaran 2018/2019. Tapanuli Journal, 1(2), 357–361.

Syukron, A., Subyantoro, & Yuniawan, T. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Naskah Drama dengan Metode Picture And Picture. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 49–53.

Tulungagung, T. W. P., Anwar, S., & Ach Faisol. (2019). Penerapan Metode Mindmapping dengan Aplikasi Imindmap untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Waqaf, Hibah, Shodaqah, dan Hadiah di Ma An-Nur Bululawang. VICRATINA : Jurnal Pendidikan Islam, 4(7), 34–39.

Wati, D. D. E., & Ratih, K. D. (2018). Validitas Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berorientasi Mind map dengan Variasi Tebak Kata untuk Peserta Didik Kelas VIII SMP. JEP, 2(2), 149–154.

Wirayudha, P. B., & Haryadi. (2014). Keefektifan Penggunaan Media Poster dan Mind Mapping dalam Pembelajaran Keterampilan Berpidato Siswa SMK. Jurnal LingTera, 1(2), 237–247.


Article Metrics

Abstract view : 88 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 CARAKA

View My Stats