PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENYIMAK DONGENG BERBASIS STRATEGI METAKOGNITIF SISWA SMPN 1 TARUSAN KELAS VII

Yulia Novita, Anggun Cantika, Afnita Afnita

Abstract


Metacognitive strategies are the needs of today's students, for example, information processing processes. This is inseparable from the design of the steps of listening, listening, and post-listening learning. An essay test is used to analyze, evaluate, and create. In general, this study aims to develop learning media to listen to fairy tales based on Metacognitive strategies. Therefore, the research model of the development of Borg and Gall was used. Product trials involving learning media experts produced a product average of 75%, experts listened to 87%, 90% expert practitioners, and 91% field test students. Based on the test results from instructional media experts, learning media products are classified as feasible and ready to be implemented, but there are several aspects that need to be revised.


Keywords


Learning Media, Listening to Fairy tales, Metacognitive Strategies

References


Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Asyhar, Rayandra, 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.

Haryanto, Dany & Ariani, Niken, 2010. Pembelajaran Multimedia. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Iskandarwassid, Sunendar Dadang. 2013. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya

Masrokah, Hanik, 2013. Pemanfaatan Media audio Visual dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Cerita rakyat Siswa kelas V SDN II Kalibatur. Tesis. Malang: Pascasarjana Universitas Islam Malang.

Mistar, Junaidi, 2010. Pedoman Penulisan Tesis Program Pascasarjana Universitas Malang Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Pendidikan Bahasa Indonesia. Malang: Program Pasca Sarjana UNISMA.

Munir, 2013. Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nurhidayati, Peni. 2011. Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Siswa Kelas V SDN 2 Singgahan Pulung Kabupaten Ponorogo tahun Pelajaran 2010/011. Tesis. Malang: Pascasarjana Universitas Islam Malang.

Rudianto, Erik Tri. 2012. Efektifitas Menyimak Cerita rakyat dengan Media Audio Visual Gerak untuk Siswa Kelas V SDN 1 Brotonegaran Kabupaten Ponorogo Tahun Pelajaran 2011/2012. Tesis. Malang: Pascasarjana Universitas Islam Malang.

Sanjaya, Wina. 2014. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, Wina. 2014. Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sari, Ratna, 2013. Pelaksanaan Pembelajaran Ketrampilan Menyimak pada Siswa Kelas VII Semester I MTsN Sintang.

Slavin, Robert E. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Macanan Jaya Cemerlang.

Solehun. 2015. Peningkatan Keterampilan Menyimak Berita Siswa Kelas VIII SMP Plus Darussalam Blokagung Banyuwangi Tahun 2013/2014 dengan Media Audio Visual. Tesis. Malang: Pascasarjana Universitas Islam Malang.

Sousa, David A. 2012. Bagaimana Otak Belajar. Jakarta: Indeks

Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta: Bandung

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suprihatiningrum, Jamil. 2014. Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Sutjipto B & Kustandi C. 2011. Media Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia. Tarigan, Henry Guntur. 2008. Menyimak Sebagai Ketrampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Warsita, Bambang. 2008. Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Wena, Made, 2008. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual operasional. Malang: Bumi Aksara.

Werdiningsih, Dyah. 2007. Strategi Pemerolehan Kompetensi Pragmatik Anak Usia Prasekolah Malang. Tidak diterbitkan. Malang: Program Pascasarjana UM Malang.

Yamin, Martinis.2013. Strategi & Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: Press Group.


Article Metrics

Abstract view : 75 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 83 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 CARAKA

View My Stats