UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL UKURAN BERBASIS SAINTIFIK LEARNING UNTUK ANAK USIA 4-5 TAHUN

Sri Mujihadtun

Sari


UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL UKURAN BERBASIS SAINTIFIK LEARNING

UNT

Abstrak:

Penelitian  ini bertujuan untuk: (1)  menganalisis tentang kebutuhan dalam meningkatkan  kemampuan  mengenal  ukuran  pada  anak  usia  4-5  tahun,  (2) menghasilkan  model  pembelajaran  mengenal  ukuran  berbasis  problem  based learning  yang layak bagi  anak usia 4-5 tahun,dan (3) mengetahui keefektifan  model pembelajaran mengenal ukuran berbasis saintifik learning. Penelitian ini merupakan jenis penelitian research and development (R&D) yang  menggunakan  model  pengembangan  Borg  &  Gall.  Desain  pelaksanaan pengembangan  penelitian  yang  digunakan  dikelompokan  menjadi  3  prosedur pengembangan  yaitu: (1) studi pendahuluan, (2) pengembangan dan (3)  validasi produk. Subjek uji coba terbatas dilakukan kepada 2  guru  Taman Kanak-Kanak PMK Nabati dan 2 guru Taman Kanak-Kanak Aisyah 1 Kebumen. Uji lapangan dan Uji efektifitas dilakukan 100 anak dan 5 guru yang berasal dari Taman KanakKanak Kusuma PGRI, Taman Kanak-Kanak Kemala Bhayangkari, Taman KanakKanak MNU 09 Tarbiyatul Masytoh, Taman Kanak-Kanak Al-Firdaus, dan Taman Kanak-Kanak  PUTRA  II.  Teknik  pengumpulan  data  menggunakan    lembar validasi, angket respon guru, dan observasi.  Teknik analisis data uji efektifitas yang digunakan adalah Paired Samples Test dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) dalam meningkatkan kemampuan mengenal ukuran pada anak usia 4-5 tahun membutuhkan model pembelajaran yang dapat  menstimulus  kemampuan  mengenal,  (2)  model  pembelajaran  mengenal ukuran berbasis saintifik learning  yang sudah  dikembangkan dapat  ditinjau dari  kelayakan  syntax,  materi  dan  kebahasaanya  berkategori  “Sangat  Baik”,  (3) pengembangan  model  yang  digunakan  memiliki  kefektifan  dalam  penggunaan pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan mengenal ukuran karena hasil uji-t diperoleh hasil sig (p) < 0.05 yang berarti terjadi perubahan yang signifikan antara kemampuan anak sebelum dan sesudah diberi perlakuan.

Kata kunci: Model Pembelajaran , kemampuan mengenal ukuran berbasi smodel  saintifik learning

Abstract: This  study  aimed  to:  (1)  analyze  the  needs  to  improve  the  ability  to understand  size in children aged 4-5 years, (2) produce  a  saintifik learning learning model to  understand  size  that is  appropriate  -  for children aged 4-5 years, and (3) find out the effectiveness of the saintifik learning learning model to understand size.The  type of  the study is  research and development (R & D) useing  the development model of Borg & Gall. The design of the research development used was  grouped into 3 procedures, namely: (1) preliminary study, (2) development and (3)  product  validation.  The  subjects  of  the  limited  trial  were  2  PMK  Nabati Kindergarten teachers and 2 teachers of  Aisyah  1 Kebumen  Kindergarten. The field tests and effectiveness tests were  completed  by 100 children and 5 teachers from Kusuma  PGRI  Kindergarten,  Kemala  Bhayangkari  Kindergarten,  MNU  09 Tarbiyatul  Masytoh  Kindergarten,  Al-Firdaus  Kindergarten,  and  PUTRA  IIKindergarten.  The  data  collection  instruments  used  validation  sheets,  teacher response questionnaires, and observation sheets. The data analysis technique of the effectiveness used the Paired Samples Test with a significance level of 0.05.The results showed that: (1)  to  improve  the ability to  understand  size in children aged 4-5 years, children  required a  learning model that can stimulate the ability to recognize, (2) the developed saintifik learning learning model to  understand

size    was assessed  on  the feasibility of syntax, material and the language  and wascategorized as "Very Good", (3) the model developed was effective to improve the ability to  understand  size because the t-test results obtained  sig  (p) <0.05 which means that there  was  a significant change  of  the ability of  the  children  between before and after treatment.

Keywords: Learning Model, recognize size, saintifik

UK ANAK USIA 4-5 TAHUN


Referensi


Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching,

and assessing: a revision of bloom taxonomy of educational objectives. A

bridge Edition. Addison Wesley Longman: New York.

Arends, R.I. (2013). Belajar untuk mengajar. (Terjemahan Made Frida Yulia). New

York: Mc Graw-Hill. (Buku asli terbitan tahun 2007).

Arends, D., & Kilcher, A. (2010). Teaching for student learning: Becoming an

accomplished teacher. Routledge.

Bloom, B.S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956).

Taxonomy of educational objectives: The classification of educational

goals: Handbook I: cognitive domain (No.373.19 C734t). New York, Us:

D.Mckay

Borg & Gall. (2003). Educational research. New York & London. Longman

Charlesworth, R and Lind, K. K. (2010). Math and science for young children.

united of america: Wadsworth Cengage Learning.

Chen, W. (2013). Teaching geometry through saintifik learning and creative

design. Proceeding on the 2013 International Conference on Education

and Educational Technologies. Tersedia (Online) www.google.com

Copley, J. V. (2001). The early childhood mathematics collaborative: Communities

of discourse. Teaching Children Mathematics, 8(2), 100-100.

Cresswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and

evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.

Davidson, N., & Major, C.H. (2014). Boundary crossings: Cooperative learning,

collaborative learning and saintifik learning. Journal on Excellence

in College Teaching, 25.

http://www.lhthompson.com/uploads/4/2/1/1/42117203/comparing_there

_types_of_group_work.pdf.

Education Commission. (2013). Math in the early years. The Progress of Education

Reform, 14, 1-7.

Eggen, P & Kauchak, D. (2012). Strategi dan model pembelajaran. (Terjemahan

Satrio Wahono). Boston.Pearson (Buku asli diterbitkan tahun 1996).

Mefandi.wordpress. com saintifik learning. ( Hosman,2014: 34)

Filipenko, M. & Naslund, J.A. (2016). Saintifik learninglearning in teacher

education. London: Springer. DOI 10.1007/978-3-319-02003-7.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.