PENERAPAN METODE SMALL GROUP DISCUSSION DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: DAMPAK TERHADAP PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS X SMA

Zuriati Zuriati

Sari


This study aims to determine how the improvement of learning achievement of students in class X.9 SMAN Negeri 10 Bandar Lampung city on learning Islamic Education (PAI) through the implementation of Small Group Discussion method. The type of research used in this research is Classroom Action Research (PTK). This research was done in three cycles. Each cycle consists of four stages, namely: planning, implementation, observation, and reflection. The results of the study showed an increase in learning achievement of learners. In the first cycle the average value obtained by learners of 62.65 with a percentage of mastery of 23.53%. On the second cycle there was an average increase of 72.94 with the percentage of mastery of 64.71%. Furthermore, in the third cycle the average value of student learning achievement again increased to 79.71 with a percentage of completeness of 91.18%. Based on this, it can be concluded that the implementation of Small Group Discussion method has an impact on the improvement of learning achievement of high school X students in Islamic Religious Education subjects.

Kata kunci : Small Group Discussion, Achievement


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abdurrahman. (2017). Efektivitas dan Kendala Pembelajaran Sains Berbasis Inkuiri terhadap Capaian Dimensi Kognitif Siswa : Meta Analisis. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(1), 1–9.

Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Adib, F., & Santoso, B. (2016). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa dengan Disiplin Kerja Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 209–214.

Departemen Agama RI. (2006). Undang-undang dan Peraturan Pemerintah RI tentang Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama RI.

Ismail. (2008). Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM (Cetakan 1). Semarang: Media Group.

Majid, A., & Andayani, D. (2004). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi: Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. (2004). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional; Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Setiawati, L., & Sudira, P. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Praktik Kejuruan Siswa SMK Program Studi Keahlian Teknik Komputer dan Informatika. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 325–339.

Sohibun, Febriani, Y., & Maisaroh, I. (2017). Peranan Mata Kuliah Profesi Kependidikan dan Microteaching terhadap Kompetensi Profesional Mahasiswa PPL Fisika. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(1), 53–61.

Sudjarwo. (2007). Proses Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suharso, & Retnoningsih, A. (2009). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Semarang: CV. Widya Karya.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XIII(2), 384–399.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/sosio.v4i1.2545

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora

ISSN 2443-180X (cetak)

ISSN 2579-4728 (online)

______________________________________________________________________________________________________

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Flag Counter