HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SD NEGERI KUTABUMI IV KABUPATEN TANGERANG

Ajeng Nida Nisrina, Candra Puspita Rini, Nur Latifah

Sari


The purpose of this study was to determine whether the relationship of emotional intelligence could affect the achievement of the mathematics learning of fourth graders in SD Negeri Kutabumi IV Tangerang District. This research is a type of survey research with correlation technique. Samples studied were 34 respondents who are thestudents of grade IV-C at SD Negeri Kutabumi IV Tangerang District. The data of emotional intelligence (X) was obtained through a questionnaire consisting of 26 items and the data of mathematics learning achievement (Y) collected through the score recorded from the UAS (Final Exam) grades. The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and the learning achievement of Mathematics with a correlation of 0,580 and with the regression equation Ý = 4,55 + 0,74X and the coefficient of determination of 0,3364 which means that emotional intelligence has a contribution of 33,64% towards the achievement of the mathematics learning.


Kata Kunci


emotional intelligence, learning achievement.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abdillah, A.Z. 2013. Hubungan Antara Kecerdasan Emosional (EQ) Dengan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V MIN Lengkong Kulon Kecamatan Pagedangan Kabupaten Tangerang. Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP UMT. Skripsi, Tidak Diterbitkan. Tangerang: Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Amir, Z. & Risnawati. 2016. Psikologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Arikunto, S. 2014. Prosedur Penelitian . Jakarta: PT Rineka Cipta.

Aunurrahman. 2014. Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Basuki, I. & Hariyanto. 2014. Asesmen Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosakarya Offset.

Dariyo, A. 2013. Dasar-Dasar Pedagogi Modern. Jakarta: Indeks.

Hamalik, O. 2013. Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar . Bandung: CV Pustaka Setia.

Heruman. 2010. Model Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

IKAPI, A. 2010. Undang-undang SISDIKNAS Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Fokusmedia.

Kadir. 2016. Statistika Terapan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Khodijah, N. 2016. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Marhaeni, N. 2015. Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Prestasi

Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Segugus 1 Kecamatan Wates Kabupaten Kulon Progo Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan/ Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Riadi, E. 2015. Metode Statistika Parametik dan Nonparametik. Kota Tangerang: PT Pustaka Mandiri.

Riduwan & Sunarto. 2011. Pengantar Statistika Untuk Penelitian : Pendidikan, Sosial, Komunikasi, Ekonomi, Dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Rofikoh, D.A. 2014. Hubungan Minat Terhadap Prestasi Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN Kebon Besar 1 Kota Tangerang. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan/ Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Tangerang: Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Saam, Z. & Wahyuni, S. 2012. Psikologi Keperawatan. Bandung: Rajawali Pers.

Singarimbun, & Effendi, S. 2011. Motode Penelitian Survei. Jakarta: LP3ES.

Sopia, F.H., Rini, C.P. & Manik, N. 2017. Statistika 2. Tangerang: Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2014. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Syah, M. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Uno, H.B. 2016. Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Yusuf, S. 2011. Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Yusuf, S. & Nurihsan, J. 2014. Landasan Bimbingan Dan Konseling. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/tc.v2i2.2950

Article Metrics

Sari view : 388 times
PDF - 139 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.license.cc.by-sa4.footer##

Creative Commons License
TAMAN CENDEKIA: JURNAL PENDIDIKAN KE-SD-AN by http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/tamancendekia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


ISSN: 2579 – 5147

TAMAN CENDEKIA Telah Diindeks Oleh:

       

Media Patner TAMAN CENDEKIA: 

 

Web
Analytics Made Easy - StatCounter Jurnal Taman Cendekia