KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN ELEKTRONIK SEBAGAI PENGGANTI PERKULIAHAN KONVENSIONAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN ANALITIS MAHASISWA

Anita Anggraini(1*)
(1) Universitas Pamulang
(*) Corresponding Author
DOI : 10.30738/jtvok.v6i1.2764

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan pembelajaran elektronik (e-learning) sebagai pengganti perkuliahan konvensional untuk meningkatkan kemampuan analitis mahasiswa.  Rancangan penelitian yang digunakan adalah quasi-experiment design.  Populasi penelitian adalah mahasiswa semester 1 program studi Akuntansi Universitas Pamulang tahun ajaran 2017/2018 dengan sampel dua kelas yang berjumlah 47 orang dan diambil dengan teknik cluster random sampling.  Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, studi dokumentasi, dan tes kemampuan berpikir analitis, dan dianalisis menggunakan paired sample t-test.  Penelitian ini menunjukkan hasil bahwa tidak efektifnya penggunaan e-learning sebagai pengganti perkuliahan konvensional (non e-learning) sebagai upaya untuk meningkatkan kemampuan berpikir analitis peserta didik terhadap permasalahan-permasalahan pada mata kuliah Pengantar Akuntansi I.  Tetapi walaupun demikian, rata-rata kemampuan berpikir analitis kelompok e-leaning juga cukup besar, yaitu 67,23 sehingga e-learning juga cukup bagus untuk digunakan, tetapi mungkin tidak sebagai pengganti pembelajaran konvensional, melainkan sebagai suplemen (tambahan) dan/atau komplemen (pelengkap) pembelajaran..

 

This study aims to determine the effectiveness of electronic learning (e-learning) as a substitute for conventional lectures to improve students' analytical skills. The research design used was quasi-experiment design. The population of this research is the first semester students of Accounting Program of Universitas Pamulang academic year 2017/2018 with two class samples which consist of 47 people and taken by cluster random sampling technique. Data collection techniques used observation, documentation studies, and analytical thinking skills, and analyzed using paired sample t-test. This study shows the result that ineffective use of e-learning as a substitute for conventional lectures (non e-learning) as an effort to improve students' analytical thinking ability to the problems in Introduction to Accounting course I. But even so, the average ability to think analytical e-leaning groups are also quite large, ie 67.23 so e-learning is also good enough to be used, but may not be a substitute for conventional learning, but rather as a supplement (additional) and / or complement (complementary) learning.

Keywords


e-learning, kemampuan berpikir analitis, e-learning, analytical thinking skills

Article Statistic

Abstract view : 73 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 9 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Taman Vokasi