PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PARAGRAF MELALUI MEDIA PUZZLE PADA SISWA KELAS III SD N REJOWINANGUN 1 YOGYAKARTA

Intan nur Fitriyani, Siti Anafiah, M.Pd.

Sari


This research was aimed at describing the improvement of skill in writing paragraph using puzzle for students of grade III at SD Negeri Rejowinangun 1 Yogyakarta. The type of this research was  Classroom Action  Research  (CAR)  which  was  conducted  in  two  cycles.  The  result  of  this research showed that by using puzzle as the media could improve the skill in writing paragraph for students in class IIIA at SD Negeri Rejowinangun 1 Yogyakarta. The students’ mean score obtained in the pre-test was 65,08 and increased into 78,4 in the post-test of Cycle I and then become 83,16 in
the post-test of Cycle II. Based on the result of the research above, it could be concluded that the use of puzzle as the media could improve third grade students’ skill in writing paragraphs at SD Negeri Rejowinangun 1 Yogyakarta.

Kata Kunci


Writing skill, paragraph, puzzle media

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Desmita. 2012. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Huda, Miftahul. 2015. Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Indonesia, PR. 2003. UU NO. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Tersedia: http://sindikker.dikti.go.id/dok/UU/UU20-2003-Sisdiknas.pdf. (20 Oktober 2016)

Iskandarwarssid dan Dadang Sunendar. 2011. Startegi Pembelajaran Bahasa.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Malahayati dan Tendi Krishna Murti. 2012. 50 Permainan Edukatif Untuk Mengambangkan Potensi dan Mental Positif.Yogyakarta: PT

Citra Aji Parama.

Rita, Novit Rahayu Kurnia. 2013. “Penggunaan Media Puzzle dalam Pembelajaran Menulis Pengumuman Berbasis Lesson Study Pada Siswa Kelas IV SDN 1 Sabang,” Jurnal TEQIP (Tahun IV Nomor 2). Hlm. 197-206.

Saddhono, Kandharu dan Slamet. 2014. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Warapsari, Diyah Ayu dan Saptorini. 2015. “Pengembangan Contekstual Puzzle Dalam Pembelajaran IPA Berbasis Proyek Tema Pencemaran Dan Dampaknya Bagi Makhluk

Hidup”,Unnes Science Education Journal. (Vol. 4 Nomor 1). Hlm. 807-814.

Zulela. 2012. Pembelajaran Bahasa Indonesia Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

______________________________________________________________________________________________________________________________________

TRIHAYU Jurnal Pendidikan Ke-SD-an Telah Diindeks Oleh:

          

Flag Counter

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

TRIHAYU Jurnal Pendidikan Ke-SD-an

ISSN 2356-5470 (Print)

ISSN 2579-5120 (Online)

Penerbit UST Press