Peranan Guru Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD Inpres Komboi Kabupaten Biak Numfor

Ana Albartina Dasem, Beatus Mendelson Laka, Amelia Niwele

Sari


The purpose of this study is to know and describe the role of teachers in the learning process in Primary School of Indonesia Inpres Komboi Biak Numfor District. This research uses qualitative research methods with the process of collecting data using interviews, observation and questionnaires. The place of this research is SD Inpres Komboi Biak Numfor District. The sample of this study amounted to 36 people consisting of 30 students and 6 teachers. For sample student researcher use random sampling technique (random). The results of this study indicate that in general teachers who teach in elementary school Inpres Komboi, already carry out their duties and roles well but the obstacles that exist in elementary school Inpres Komboi still less support books books such as packages in the process of learning Indonesian.


Kata Kunci


Teacher Role; Learning Process

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Asmadawati, A. (2016). Keterampilan mengelola kelas. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan dan Sains, 2(2), 1-12.

Aimah, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Siswa SMP Plus Darussalam Blokagung Banyuwangi. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 7(1), 96-111.

Aeni, A. N. (2015). Menjadi Guru Sd Yang Memiliki Kompetensi Personal-Religius Melalui Program One Day One Juz (Odoj). Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 212-223.

Atmaka, D. (2004). Pengantar Pendidikan. Salatiga: Widyasari Press.

Creswell, J. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. London: Pearson

Djamarah, S.B. (2000). Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT. Rineke Cipta.

Hamzah, B. U. (2007). Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Ismail, M. I. (2010). Kinerja dan kompetensi guru dalam pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(1), 44-63.

Judiani, S. (2010). Implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Jurnal pendidikan dan kebudayaan, 16(9), 280-289.

Laka, M. B. (2017). Dampak Penggunaan Handphone Terhadap Perilaku Belajar Peserta Didik di SMA Yayasan Sup Byaki Fyadi Kabupaten Biak Numfor. Jurnal Pedagogika dan Dinamika Pendidikan. 7 (2)

Mulyasa E. (2003). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Rosda Karya.

Pontoh, W. P. (2013). Peranan komunikasi interpersonal guru dalam meningkatkan pengetahuan anak. Jurnal Acta Diurna, 2(1).

Ramli, M. (2015). Hakikat Pendidik Dan Peserta Didik. Tarbiyah Islamiyah, 5(1), 61-85.

Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Santyasa, I. W. (2007). Model-model pembelajaran inovatif. Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.

Surakhmad, W. (2004). Cara Belajar Terbaik di Universitas. Bandung: Tarsito.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/wa.v2i2.2596

Article Metrics

Sari view : 51 times
PDF - 20 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.