Penerapan Model Make a Match Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa

Shafira Dwintha Aulia, Wahyudi Wahyudi, Indri Purwanti

Sari


This research aims to improve the thematic learning outcomes of grade 1 students of SDN Salatiga 05 by implementing the Make a Match model based on scientific. Type of this research is class action research with Stringer model includes look, think and act. Data collection instruments used formative tests, observation, and field notes. Analysis techniques using comparative descriptive. The subjects of research were students of grade 1 SDN Salatiga 05. The results of the study found an increase in the percentage of the students learning activities in the first cycle of 79,35% and the second cycle increased to 84,71%. Students activities increased have an impact on thematic learning outcomes completeness shown in the first cycle of 71%, and increased to 86% in the second cycle. Based on these results, the Make a Match model based on scientific can improve students thematic learning outcomes.


Kata Kunci


Make A Match; Scientific; Thematic Learning Outcomes

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Aprilia, Leydhi Andhita, dkk. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together Berbasis Kurikulum 2013. Wacana Akademika, 2(1): 85-98.

Arikunto, Suharsimi. 2015. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Fitriyah, C. Zahroul dan A. Nur Windy. 2014. Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Make a Match sebagai Upaya Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD dalam Pembelajaran IPS Pokok Bahasan Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi dan Transportasi. Jurnal Pedagogi, 1(1): 39-46.

Huda, Miftahul. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lie, Anita. 2010. Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo.

Min, dkk. 2012. Teachers' Understanding and Practice towards Thematic Approach in Teaching Integrated Living Skills (ILS) in Malaysia. International Journal of Humanities and Social Science, 2(23): 273-281.

Mulyasa. 2015. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosidakarya.

Nahdiyatin, Siti Nur. 2016. Penerapan Metode Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas III SDN 1 Jenangan Ponorogo. Jurnal Studi Sosial, 1(2): 81-90.

Permendikbud No. 57 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Online. http://simpuh.kemenag.go.id/regulasi/permendikbud_57_14.pdf

Rusman. 2014. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Rusminawati, Epri N. dan Mediatati, Nani. 2017. Penerapan Model Make a Match dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPS Siswa. Wacana Akademika, 1(2): 119-126.

Trianto. 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini TK/RA & Anak Kelas Awal SD/MI. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Webb, P.I., dan Pearson, P.J. 2012. Creative Unit and Lesson Planning Through a Thematic/Integrated Approach to Teaching Games for Understanding (TGfU). New Zealand Physical Educator, 3(45): 17-22.

Wibowo, K. dan Marzuki, M. 2015. Penerapan Model Make a Match Berbantuan Media untuk Meningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2): 158-169.

Yaumi, M. dan Damopolii, M. 2014. Action Research: Teori, Model, & Aplikasi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Yuliati. 2017. Penerapan Metode Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora, 3(4): 723-730.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/wa.v2i2.3114

Article Metrics

Sari view : 16 times
PDF - 15 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.