Defragmenting Struktur Berpikir Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar

Authors

  • Mukhammad Ali Bahrudin
  • Nonik Indrawatiningsih STKIP PGRI Pasuruhan
  • Zuhrotun Nazihah

DOI:

https://doi.org/10.30738/indomath.v2i2.4701

Keywords:

Defragmenting, Thinking Structure, Error of Concept Contruction, Problem Solving, Two Dimension

Abstract

This research purpose to description students’ error in solving problem of two dimension and effort defragmentation. Error analysis which execute base on concept construction error theory that include logical thinking error and hole contruction. This research done execute on students junior high school at eight grade of SMP in Pasuruan who finished two dimension material. Research subject is chose by students who are did mistake considerate of finishing comprehensiveness of students problem base Newman’s steps. From the result research was found that the students’ concept construction error in solving problem is erroring logic thinking and contruction hole. Defragmenting that id did by researcher is giving conflict cognitive to repar logic thinking error and appear scheme which still not build through scaffolding to hole that occur on students’ thinking structure.

References

Adkhadiah, A. 2017. Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Pokok Bahasan Bangun Datar Kelas VII SMP Negeri 2 Bangil. Skripsi tidak diterbitkan. Pasuruan: STKIP PGRI Pasuruan.

Amalludi, Pujiastuti, dan Veronica. 2016. Keefektifan Problem Based Learning Berbantuan Fun Math Book Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII. Unnes Journal of Mathematics Education (5) (1) (2016), 70-76.

Ariawan, R., & Nufus, H. (2017). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2).

Elisah, N. 2017. Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Kelas VIII SMP Negeri 2 Gondangwetan. Skripsi tidak diterbitkan. Pasuruan: STKIP PGRI Pasuruan.

Hidayanto, T. 2016. Defragmenting Perajutan Skema Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Geometri. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Kinarsari, Tyas P. 2016. Defragmenting Struktur Berpikir Melalui Pemetaan Kognitif untuk Memperbaiki Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Persamaan Kuadrat. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Kumalasari, F. 2016. Defragmenting Struktur Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Pertidaksamaan Eksponen. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

NCTM. 2000.

Menganti, S. 2015. Defragmenting Struktur Berpikir Siswa dalam Memecahkan Masalah Persamaan Linier Satu Variabel melalui Refleksi. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Muanifah, M. T., Widodo, S. A., & Ardiyaningrum, M. (2019, March). Effect of Edmodo towards interests in mathematics learning. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012103). IOP Publishing.

Rochayati, M.Y. 2017. Defragmentasi Struktur Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Analogi. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Rofiqoh, Rochmad, dan Kurniasih. 2016. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X dalam Pembelajaran Discovery Learning Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education (5) (1) (2016), 24-32.

Sakif, S. 2014. Defragmenting Proses Berpikir Melalui Pemetaan Kognitif untuk Memperbaiki Kesalahan siswa dalam Memecahkan Masalah Aljabar. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Subanji. 2011. Teori Berpikir Pseudo Penalaran Kovariasional. Malang: UM Press.

Subanji. 2015. Teori Kesalahan Konstruksi Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika. Malang: UM Press.

Widodo, S. A., Nayazik, A., & Prahmana, R. C. I. (2019, March). Formal student thinking in mathematical problem-solving. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012087). IOP Publishing.

Widodo, S. A., & Turmudi, T. (2017). Guardian Student Thinking Process in Resolving Issues Divergence. Journal of Education and Learning, 11(4), 432-438.

Downloads

Published

2019-08-19

Issue

Section

Artikel

Citation Check