About the Journal
Journal Title | Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG) |
ISSN | 2723-0295 |
DOI Prefix | Prefix 10.30738 Crossref |
Editor in Chief | TMA Kristanto |
Publisher | Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa |
Frequency | Two issues per year (Februari & Agustus) |
Citation Analysis | Google Scholar | Garuda | Dimension |
Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG) is open access and peer-reviewed journal published by Program Studi Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, which The journal publishes research and conceptual articles in the field of education focusing on the teaching and learning theories and activities on science education;social science education; and linguistics and literature education. JIPG is a double-blind peer-reviewed research journal published in April and October regularly. JIPG welcomes any academic research papers internationally concerning education domains.
The submitted papers must be original, unpublished, and not be sent to other journals. During the publication process, starting from acceptance, review, revision, and production, the papers cannot be withdrawn without editorial approval.
Announcements
Current Issue

Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG) [p-ISSN 2775-0973 | e-ISSN 2723-0295] is a forum for scientific publications for academics, practitioners, teachers, students in the field of education from the results of research and ideas. This journal is published regularly every year with 2 volumes (February and August) managed by the UST Yogyakarta Teacher Professional Education Study Program.
The Guru Profession Scientific Journal (JIPG) can only be accessed through our official web page, apart from this website, outside of our responsibility.
Artikel
-
Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Teknik Dasar Otomotif Kompetensi Alat Pemadam Api Ringan (APAR) Menggunakan Model Problem Based Learning Di Kelas X TBSM 3 SMK Darussalam Karang pucung Cilacap Tahun Pelajaran 2021/2022
Abstract View : 29PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 18 -
Penggunaan Estafet Writing Melalui WAG untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Kelas IX SMP Negeri 4 Wates
Abstract View : 38PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 17 -
Pengembangan Media Kompa (Komik Pintar IPA) pada Materi Sumber Energi untuk Siswa Kelas IV SD
Abstract View : 16PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 18 -
Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions pada Siswa Kelas I SD
Abstract View : 22PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 11 -
Peningkatan Kemampuan Berhitung melalui Model Discovery Learning pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar Negeri Sumber
Abstract View : 52PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 52 -
Upaya Peningkatan Kemampuan Menentukan Pokok Pikiran Paragraf melalui Model Pembelajaran CIRC Pada Siswa Kelas V SD N Kembang putihan
Abstract View : 16PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 13 -
Upaya Peningkatan Minat dan Prestasi Belajar IPA melalui Model Pembelajaran Discovery Learning pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Lesmana
Abstract View : 21PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 13 -
Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas V SDN Banyuurip
Abstract View : 10PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 9 -
Upaya Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model People Tutor melalui Pembelajaran Matematika Problem Possing Kelas IV SD Muhammadiyah Jogodayoh
Abstract View : 16PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 11 -
Mengatasi Keterlambatan Membaca dengan Model Pembelajaran CIRC di Kelas II
Abstract View : 29PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 25
Jurnal Ilmiah Profesi Guru merupakan wadah publikasi ilmiah bagi para akademisi, praktisi, guru, mahasiswa dalam bidang kependidikan dari hasil penelitian maupun pemikiran. Jurnal ini terbit secara berkala setiap tahun dengan 2 volume (Februari dan Agustus) yang dikelola oleh Prodi Pendidikan Profesi Guru UST Yogyakarta. |