ANALISIS KESALAHAN SISWA MENURUT POLYA MATERI PERSAMAAN DAN PERTIDAKSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL

Penulis

  • Kaca Sri Katon
  • Tri Astuti Arigiyati

Kata Kunci:

Error Analysis, Polya, Story Form

Abstrak

This research aims to determine how far the mistakes of the students in understanding the problem, make the plans, implement the plans, and checking back the answers and the causes on the problem of mathematics search type (problem to find) of material linear equations and inequality one variable. In the preparation of this article the author uses the method of literature study by using library research (literature study). From the results of the discussion, can be concluded that the students mistakes in problems solving can be used as a benchmark of students understanding of the material they learned. So, error analysis indetailis requiredto knowthe students mistakes and the factors of itfor later solution. One of effective questions for analysis about the students mistakes in problems solving is the story formof description the story based on Polya steps.

 

Referensi

Aris Arya Wijaya dan Masriyah. 2012. “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabelâ€. Jurnal MATHEdunesa. (Online) Tersedia: http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/article/2855/30/article.pdf (diakses 30 Desember 2017) .

Budiyono. 2008. Kesalahan Mengerjakan Soal Cerita dalam Pembelajaran Matematika. Paedagogia. (Online) Tersedia: https://eprints.uns.ac.id/1851/1/95-292-1-PB.pdf (diakses 30 Desember 2017).

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Hartini. 2008. Analisis kesalahan siswa menyelesaikan soal cerita pada kompetensi dasar menemukan sifat dan menghitung besaran-besaran segi empat siswa kelas VII semester II SMP IT Nur Hidayah Surakarta tahun pelajaran 2006/2007. Tesis. Surakarta: Program Pasca Sarjana Universitas Sebelas Maret.

Polya, G. 1973. How To Solve it: A New Aspect of Mathematical Method.New Jersey, USA: PricentonUniversity Press.

Rahardjo, Marsudi dan Astuti Waluyati. 2011. Pembelajaran Soal Cerita Operasi Hitung Campuran di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pusat Pengembangan.

Widodo, S. A. (2013). Analisis kesalahan dalam pemecahan masalah divergensi tipe membuktikan pada mahasiswa matematika. Jurnal pendidikan dan pengajaran, 46(2 Juli).

Widodo, S. A., & Sujadi, A. A. (2015). Analisis kesalahan mahasiswa dalam memecahkan masalah trigonometri. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(1).

Sriati Arti. (1994). Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa SMA (Pengkajian Diagnosa). Jurnal Kependidikan Jogjakarta, Vol. XXIV No. 2, hal. 1.

White, A. L. 2010. Numeracy, Literacy, and Newman’s Error Analysis. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, Vol.33 No.2, p.129-148. (Online) Tersedia: http://www.recsam.edu.my/R&D_Journals/YEAR2010/dec2010vol2/allan(129-148).pdf (diakses 7 Desember 2017).

Yulina, A. L. P. 2012. Analisis Tipe-Tipe Kesalahan pada Penyelesaian Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel pada Siswa Kelas VIII SMP Kristen 02 Salatiga. Skripsi tidak diterbitkan. Salatiga: UKSW.

Unduhan

Diterbitkan

2018-02-23