IDENTIFIKASI KESALAHAN SOAL SISTEM PERSAMAAN LINEAR-KUADRAT DUA VARIABEL

Penulis

  • Madya Vica Anggraini
  • I Made Sulandra
  • Susiswo Susiswo

Kata Kunci:

identifying student errors, prosedural errors, the system of linear-quadratic equations in two unknown

Abstrak

The study aims to identify procedural errors in problemssolving the linear-quadratic equations systems in two unknown, to 10 students from 10th grades at Institut of Teknos Genius Nganjuk. This study uses a descriptive qualitative approach. From ten students, five students have right answering and five students have wrong answering. Five students who have wrong answering are choosed as respondents because they answer all problems but do prosedural errors. They do prosedural errors: 1) a mistake on substituting’s step to get a new equations in one unknown (1 respondent), 2) a mistake on factorization’s step to get x-values (2 respondens), 3)a mistake because stop counting before get y-values (1 respondent), 4) the respondents a mistake on writing the the solution as orders pairs (y,x) (1 respondent).

Referensi

Brown, J & Show K. "Mathematics: Identifying and Andressing Student Errors." https://iris.peabody.vanderbilt.edu/wp-content/uploads/pdf_case_studies/ics_matherr.pdf (accessed 11 27, 2017).

Cresswell, J.W. Educational Research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, 2012.

Kurniasari, Ika. "Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri Materi Dimensi Tiga Kelas XI IPA SMA." Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan Tema Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 2013. 41.

Manibuy, R., Mardiyana & Saputro D.R.S. "Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat Berdasarkan Taksonomi Solo Pada Kelas X SMA Negeri 1 Plus di Kabupaten Nabire-Papua." Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, Vol.2, No,9, 2014: 933-945.

Rahayuningsih, P & Abdul Qohar. "Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) dan Scaffoldingnya Berdasarkan Analisis Kesalahan Newman pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Malang." Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains Tahun II, No. 2, 2014: 109-116.

Rahmania, L & Ana Rahmawati. "Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linear Satu Variabel." Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 1, No. 2, 2016: 165-175.

Rahmawati, A. "Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan Pada Materi Kuliah Kalkulus I." Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 8, No. 1, 2017: 81-90.

Subanji. "Matematika Sekolah dan Pembelajarannya." J-TEQIP, 2011: 1-13.

Sukino. Matematika Kelompok Peminatan Matematika dan Ilmu Alam. Jakarta: Erlangga, 2013.

Wijaya, A.A. & Masriyah. "Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel." Artikel dalam Jurnal Online MATHEdunesa Vol 2, No 1, http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/1453/2855, 2013.

Wulandari, D & Endah Harumi. "Hasil Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Peserta Didik SMK Antartika 1 Sidoarjo." Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoajo, 2014: 35-45.

Unduhan

Diterbitkan

2018-02-23