PENERAPAN MODEL PBL PADA POKOK BAHASAN SEGITIGA UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR

Penulis

  • Nawangwulan Cahyaristi
  • I Nyoman Arcana

Kata Kunci:

activities, learning achievement, Problem Based Learning

Abstrak

The purpose of this study was to increase student’s activities and learning achievement of triangle subject in class VII B SMP Negeri 12 Yogyakarta use problem based learning model (PBL). The type of this research is classroom action research. The techniques that used to collection data in this study are interviews, observations, tests, and documentation. The techniques to analysis data for observation of active engagement  has been done by calculate the percentage of student’s activities. The student’s learning achievement has been done by calculate the avarage value and percentage of student passing the minimum completeness standard. The results of this study indicate that the application of PBL model has increased the students 'activity by 85.29% and the students' learning achievement is 70.59% of the completed students. Thus the PBL model can be applied as an alternative learning to improve student activeness and learning achievement.

Referensi

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Gd.Gunantara, dkk. (2014). “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Vâ€, Jurnal PGSD (Vol. 2 Nomor 1). Hlm. 2-6.

I Nyoman Arcana. (2013). Bahan Latihan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) PenyusunanProposal.[Online]Tersedia:http://nyomanarcana88.blogspot.co.id/2013/08/contoh-isi-dari-isi-bab-pendahuluan-ptk.html

I Nyoman P Suwindra, dkk. (2012). “Pengembangan Modul Software Multimedia Interaktif dengan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XII SMAâ€, Jurnal MIPA (Vol. 1 Nomor 1). Hlm. 14-18.

Moh. Fikri Bungel. (2014). “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Palu Pada Materi Prismaâ€, Jurnal MIPA (Vol. 2 Nomor 1). Hlm. 51-53.

Permana,Y & Sumarmo,U. (2007). “Mengembangkan Kemampuan Penalaran dan Koneksi Matematik Siswa SMA Melalui Pembelajaran Berbasis Masalahâ€, Jurnal (Vol. 1 Nomor 2). Hlm. 117-121.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sudijono, A. (2015). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sudjana, N. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Surabaya: Buana Pustaka.

Tatang Herman. (2007). “Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMPâ€, Jurnal MIPA (Vol.1 Nomor 1). Hlm. 49-57.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Wafik Khoiri, dkk. (2013). “Problem Based Learning Berbantuan Multimedia dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatifâ€, Jurnal MIPA (Vol. 2 Nomor 1). Hlm. 115-117.

Unduhan

Diterbitkan

2018-02-23