Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kejuruan

Authors

  • Yohanes Gunawan
  • Alberta Parinters Makur STKIP Santu Paulus
  • Emilianus Jehadus STKIP Santu Paulus

DOI:

https://doi.org/10.30738/indomath.v2i2.4392

Keywords:

Generative Learning Model, Mathematical Connection Ability

Abstract

This study aimed to compare the mathematical connection ability of students who took mathematics learning with generative learning models and direct learning models. This quasi-experimental study used the posttest-only control group design. The population in the study was 212 people in class X TKJ SMK Informatics Santu Petrus Ruteng spread across six classes, and two classes were chosen as research samples using simple random sampling. The results of the calculation of the normality and homogeneity test as the prerequisite for the t-test showed that the data from the two groups are normally distributed with homogeneous variance. Then the hypothesis test is done using t-test to see the mathematical connection ability. Based on the analysis of the data obtained that the mathematical connection ability of students who use generative learning models is higher than those using direct learning models.

References

Amelia, M. M. (2010). Pengaruh model pembelajaran generatif tehadap kemampuan koneksi matematika siswa.

Angriani, A. D., Nursalam, N., & Batari, T. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Kemampuan Koneksi Matematis. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 1-12.

Aprilia, D., Praja, E. S., & Noto, M. S. (2018). Desain Bahan Ajar Lingkaran Berbasis Koneksi Matematis Siswa SMP. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 43–52. https://doi.org/10.30738/.v6i1.1547

Apriyono, F. (2016). Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 159-168.

Firdausi, M., Inganah, S., & Rosyadi, A. A. P. (2018). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Berdasarkan Gaya Kognitif. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(2), 237-249.

Foster, F. L., & Cresap, L. (2012). Using Reasoning Tasks to Develop Skills Necessary to Learn Independently. Minot State University.

Hakim, A. R. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3).

Hidayat, W., & Yuliani, A. (2011). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write ( TTW ). In Matematika dan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran (pp. 535–546).

Huda, N., Tandililing, E., & Mahmudah, D. Integrasi Remediasi Miskonsepsi Dengan Model Generatif Dalam Pembelajaran Gerak Lurus Berubah Beraturan di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1).

Indrawati, F. (2013). Pengaruh Kemampuan Numerik dan Cara Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 3(3), 215–223.

Irwandani, I. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Pokok Bahasan Bunyi Peserta Didik MTs Al-Hikmah Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 165-177.

Lagur, D. S., Makur, A. P., & Ramda, A. H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 357-368.

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran matematika dengan menggunakag) di smpn model pembelajaran generatif (generative learning) di smp. EDU-MAT, 3(2).

Nendi, F., Mandur, K., & Makur, A. P. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Kemampuan Koneksi Matematis Dalam Konsep-Konsep Matematika SMP. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 9(2), 165-173.

Nufus, H., & Muhammad, I. (2018). Penerapan Creative Problem Solving Berbantuan Software Autograph Untuk Meningkatkan Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(3), 369–376.

Puteri, J. W., & Riwayati, S. (2017). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Pada Model Pembelajaran Conneted Mathematics ProjecT (CMP). FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 3(2), 161-168.

Putri, Y. N. E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII Mtsn di Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 1(1).

Saputri, A. A., & Wilujeng, I. (2017). Developing Physics E-Scaffolding Teaching Media to Increase the Eleventh- Grade Students ’ Problem Solving Ability and Scientific Attitude. International Journal of Environmental & Science Education, 12(4), 729–745.

Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sritresna, T. (2015). Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Cooperative-meaningful Instructional Design (C-mid). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 38-47.

Sukma, Y. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Generatif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Materi Sholat Siswa Kelas III Sekolah Dasar Negeri 003 Sawah Kecamatan Kampar Utara Kabupaten Kampar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Sarif Kasim Riau).

Trisniawati, Muanifah, M. T., Widodo, S. A., & Ardiyaningrum, M. (2019). Effect of Edmodo towards interests in mathematics learning. Journal of Physics: Conference Series, 1188, 012103.

Widodo, S. A., Istiqomah, Leonard, Nayazik, A., & Prahmana, R. C. I. (2019). Formal student thinking in mathematical problem-solving. Journal of Physics: Conference Series, 1188, 012087.

Widonda, M. I., Gunur, B., & Kurniawan, Y. (2018). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Journal Of Songke Math, 1(2), 47-57.

Downloads

Published

2019-08-03

Issue

Section

Artikel