STRATEGI BELAJAR BAHASA INGGRIS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA

Authors

  • Nuraini Indah Budiarti PASCASARJANA UST, Indonesia

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki strategi belajar yang digunakan untuk meningkatkan kemampuan berbicara Bahasa Inggris oleh mahasiswa Hubungan Internasional dari Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Penelitian ini termasuk jenis penelitian kombinasi karena menggunakan kuesioner dan wawancara dalam pengambilan datanya. Responden dalam penelitian ini berjumlah dua belas mahasiswa Hubungan Internasional. Responden dibagi dalam tiga kelompok terdiri dari empat mahasiswa kelompok rendah yang merupakan mahasiswa dengan kemampuan berbicara kurang baik, empat mahasiwa kelompok sedang yang merupakan mahasiswa dengan kempuan cukup baik, dan empat mahasiswa kelompok atas yang merupakan mahasiswa dengan kemampuan berbicara baik. Penulis membagikan kuesioner SILL untuk mengamati Language Learning Strategy atau strategi pembelajaran bahasa responden berdasarkan teori Oxford (1990) dan mewawancarai responden. Hasil dari penelitian ini menunjukkan strategi yang digunakan oleh mahasiswa yang paling berpengaruh dalam kemampuan berbicara mereka adalah strategi sosial. Seluruh responden dari kelompok atas menggunakannya, dua responden dari kelompok menengah juga menerapkannya, tetapi tidak ada seorang pun dari responden kelompok bawah yang menerapkan strategi ini.

Kata Kunci: strategi pembelajaran bahasa, peserta didik EFL, kuesioner SILL

 

Abstract: The aim of this research is to investigate learning strategies used by International Relations Students of Muhammadiyah University to Improve their speaking skills. The researcher applied mix method to conduct the research because the researcher applied both quantitative and qualitative methods. There were twelve respondents in this research. They were divided into three categories. First, four students with high English speaking skills. Second, four students with medium English speaking skills. The last, four students with low English speaking skills. The research conducted the study by distributing SILL questionnaires (Oxford, 1990) and interviewing the respondents. The result of this study concluded that strategies affect on the success of the students in learning speaking are those which are closely related to speaking strategies. Students with medium and high speaking skills mostly get high average score in these strategies. The more specific strategy used by students that are likely to give high influence to the success of their learning in speaking skills is social strategy. All of the students with high speaking skills apply this strategy, but none of the students with low speaking skills use this strategy.

Keywords: learning strategies, EFL students, SILL questionnaires

References

Brown, H. Douglas. 2007. Principle of Language Learning and Teaching. New York: Pearson Education.

Ellis, Rod. 1997. Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Johnson, Burke and Christensen, Larry. 2006. Educational Research Third Edition Quantitative, Qualitative, and Mixed Approach. London: Sage Publications.

Johnstone, Barbara. 2000. Qualitative methods in Sociolinguistics. New York: Oxford University Press.

Hardan, Abdalmoujod A. 2013. Language Learning Strategies: A general Overview. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 106 1712 – 1726.

O’Malley, J. Michael, Chamot, Anna U., and Walker, C. 1987. Some applications of cognitive theory to second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition 9.3: 287-306.

Oxford, R. 2003. Language Learning Styles and Strategies: An Overview. Oxford: Gala.

Oxford, R. 1990. Language learning strategies, what every teacher should know. New York: Newbury House Publishers.

Rubin, J. 1981. Study of cognitive progresses in second language learning. Applied Linguistics, 11(2), 117-131.

Saville-Troike, Muriel. 2006. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2020-03-21

Citation Check