Pengembangan Media ICT Berbasis Video Animasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD

Authors

  • Alfina Nur Afifah Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

Keywords:

ICT Media, Animation Video, Indonesian language, Elementary School

Abstract

The phenomenon of the development of ICT media in learning Indonesian in elementary schools (SD) is starting to bloom in Indonesia. So that through this article, readers are expected to be able to understand how the characteristics, types, applications, and advantages of using ICT media are used in learning Indonesian in elementary schools. the steps for implementing this media in learning as well as the obstacles that may be encountered and the solutions to overcome them. The results of the study show that the use of ICT media can foster interest and quality in learning Indonesian in elementary schools. Media development is considered to make it easier for students to understand the material provided by the teacher.

References

Intaniasari, Y., Utami, R. D., Purnomo, E., & Aswadi, A. (2022). Menumbuhkan Antusiasme Belajar melalui Media Audio Visual pada Siswa Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 4(1).

Juannita, E., & Mahyuddin, N. (2022). Video Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3300-3313.

Liyana, T. A., & Maharani, S. D. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi VN Video Editor Pada Tema Menuju Masyarakat Sejahtera di Kelas VI SD Negeri 115 Palembang (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Rochimah, S. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbentuk video animasi pada pokok bahasan keliling dan luas segitiga untuk meningkatkan minat belajar siswa di kelas IV SD Sumberagung Peterongan Jombang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Praheto, B. E., & Sayekti, O. M. (2021). Metode 2M2PR Berbasis Quantum Learning dan Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 7(3).

Praheto, B. E., Andayani, A., Rohmadi, M., & Wardani, N. E. (2017). Peran Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Di Pgsd. In Proceedings Education and Language International Conference, 1(1).

Praheto, B. E., Andayani, A., Rohmadi, M., & Wardani, N. E. (2017). Peran Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Di Pgsd. In Proceedings Education and Language International Conference, 1 (1).

Praheto, B. E., Andayani, M. R., & Wardani, N. E. (2020). The effectiveness of interactive multimedia in learning Indonesian language skills in higher education. Rupkatha J. Interdiscip. Studs. Humanity, 12(1), 1-11.

Praheto, B. E. (2013). Penerapan quantum learning dengan media permainan puzzle untuk meningkatkan kemampuan membaca aksara jawa pada siswa kelas 3b sd negeri 1 wangon kab. Banyumas (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).

Saputra, A., & Filahanasari, E. (2020). Pengembangan media video untuk pengenalan karir di taman kanak-kanak. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 3(3), 499-507.

Published

2023-07-06

How to Cite

Afifah , A. N. . (2023). Pengembangan Media ICT Berbasis Video Animasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD . Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1), 151–153. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sn-pgsd/article/view/15486

Citation Check