Penggunaan Kartu Kata dan Kartu Gambar untuk Pembelajaran Kosakata pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar

Authors

  • Anjar Patri Yuliana Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

Keywords:

Vocabulary, Picture Cards, Word Cards, Indonesian

Abstract

The lack of use of media in the learning process results in students being less able to understand and enthusiastic about participating in class learning. This study aims to create the effectiveness of the use of word cards and picture cards on Indonesian vocabulary materials that are good for use by low grade students. This study uses a research development (R&D) approach based on Sugiyono's theory which is adapted to the needs of research development. 1) preparation of word card and picture card media, 2) consistency of word card and picture card media, 3) use of word card and picture card media. The advantage of using word cards and picture cards is that they can help accelerate vocabulary learning, can encourage students to participate actively during the learning process, increase vocabulary understanding by associating new words with relevant images, assist students in strengthening between words and pictures, and easy to use by adjusting the topic and level of difficulty in learning. The conclusion from the results of this study is that the word cards and picture cards that have been developed are feasible and effective for use in Indonesian language learning activities for low grade students. Therefore, the researcher suggests developing various learning media that are used to understand the learning material for low-grade elementary school students.

References

Al Masjid, A., & Arief, A. (2016). Penggunaanmultimedia Interaktif Untukmeningkatkankemampuanmembaca Aksara Jawa pada Siswa Kelas 5 Sdnegeri Blimbing 4. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(1).

Amini, N., & Suyadi. (2020). Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 09, No. 02 199-129.

Arsini, K. R., & Kristiantari, M. G. (2022). Media Kartu Kata dan Kartu Gambar pada Materi Kosakata Bahasa Indonesia. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN PROFESI GURU, Volume 5 Nomor 1.

Diana, M. W., & Chairiyah, C. (2021). Pengembangan Media Papan Kartu Bergambar Pada Pembelajaran Tematik Muatan Ppkn Siswa Kelas Ii Sd. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD- An, 7(2).

Farhrohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesiadi SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23-34.

Hasmi, F. (2017). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KARTU KATA PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 001 RIMBA SEKAMPUNG DUMAI. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, VOLUME 7 NO. 4 .

Lestari, E. E., Roysa, M., & Purbasari, I. (2020). IMPLEMENTASI MEDIA PERMAINAN CODAKA DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR RANAH KETERAMPILAN SISWA DI KELAS IV SDN SAMBUNG. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 7(1).

Mumpuni, A., & Supriyanto, A. (2020). PENGEMBANGAN KARTU DOMINO SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAGI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, Volume 29, No. 1, hlm. 88 – 101.

Munirah, & Hardian. (2016). PENGARUH KEMAMPUAN KOSAKATA DAN STRUKTUR KALIMAT TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF DESKRIPSI SISWA SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Volume 16, Nomer 1.

Nonik, N. N., Raga, I. G., & Murda, I. N. (2013). ENERAPAN METODE DEMONSTRASI DENGAN MEDIA KARTU GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK KELOMPOK A DI PAUD WIDYA DHARMA BONDALEM TEJAKULA. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha,, Vol 1, No. 1.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).

Praheto, B. E., Andayani, A., Rohmadi, M., & Wardani, N. E. (2017, June). Peran Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Di Pgsd. In Proceedings Education and Language International Conference (Vol. 1, No. 1).

Praheto, B. E., & Sayekti, O. M. (2018). Penerapan Teknik 5R untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Mahasiswa Prodi PGSD FKIP UST. Jurnal VARIDIKA, 29(2), 110-117.

Praheto, B. E., & Sayekti, O. M. (2019). Teras Library untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sejak Dini di Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(3).

Praheto, B. E., & Sayekti, O. M. (2021). Metode 2M2PR Berbasis Quantum Learning dan Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 7(3).

Sabri, & Dalimunthe, E. M. (2021). PENGGUNAAN METODE PERMAINAN KARTU KATA BERGAMBAR DALAM PENINGKATAN MINAT BELAJAR SISWA. Jurnal: Dirasatul Ibtidaiyah, Vol. 1 No. 1.

Santika, I. G. N., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Membentuk karakter peduli lingkungan pada siswa sekolah dasar melalui pembelajaran ipa. Jurnal Education and Development, 10(1), 207-212.

Sayekti, O. M. (2015). Model Frayer Untuk Penguasaan Kosakata Siswa Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 1(3), 209-214.

Sugiyono, 2017. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabet

Susanti, A. (2015). Penggunaan Media Kartu Kata untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Sumbergirang 2 Puri Mojokerto (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

T. D. (2015). Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.

Wahyuningtyas, D. T. (2017). Meningkatkan Keaktifan Belajar Bilangan Bulat SISWA Kelas V Melalui Model Pembelajaran Bamboo Dancing. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(2).

Wijayanti, D., & Praheto, B. E. (2020). Eksplorasi Penerapan Sistem Among Ki Hadjar Dewantara Melalui Pendekatan Pluralistik Dalam Pengelolaan Kelas Di Sd Negeri Timuran Yogyakarta. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 388-396.

Published

2023-06-07

How to Cite

Yuliana, A. P. (2023). Penggunaan Kartu Kata dan Kartu Gambar untuk Pembelajaran Kosakata pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar . Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1), 154–161. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sn-pgsd/article/view/15487

Citation Check