Pengaruh media video pembelajaran terhadap hasil belajar IPA ditinjau dari keaktifan siswa

Authors

  • Dwi Yunita
  • Astuti Wijayanti

DOI:

https://doi.org/10.30738/sosio.v3i2.1614

Abstract

This research is aimed to know the impact of using video as a media toward the learning result of sciences for students in class VII in SMPN 1 Turi on 2016/2017 which is looked by the student’s creativity. This research is quasi experiment. The object of this research is the student’s result. The technique of data collection is using test, questioner and documentation techniques. Instrument test is containing with 30 multiple-choice questions, and questioner instrument is containing with 20 statements. As the result, the researcher obtained Fcalculate = 19,747 and p = 0,000, the average of learning result is 20,78, the average of questioner is 60,09. Based on the average of learning result and questioner, then there is an impact by video as a media toward the learning result of sciences for students in class VII which is looked by the student’s creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Kurniawati, dkk. 2013. Implementasi Metode Penugasan Analisis Video pada Materi Perkembangan Kognitif, Sosial dan Moral, JPII, 2 (2), 149-155.

B. K. Puteri dan A. Widiyatmoko. 2013. Pengembangan LKS IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Tema Darah di SMP N 2 Tengaran, JPII, 2 (2), 102-106.

Deni Afriani dan Astuti Wijayanti. 2014. Penggunaan Model Pembelajaran Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Taman Dewasa Ibu Pawiyatan Tahun Ajaran 2012/2013, Jurnal Pendidikan IPA Natural, 1 (1), 17-26.

Galuh Rahayuni. 2016. Hubungan Keterampulan Berpikir Kritis dan Literasi Sains pada Pembelajaran IPA Terpadu dengan Model PBM dan STM, JPPI 2 (2), 131-146.

Imaningsih dan D. S. Bimo. 2013. Penerapan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Discovery Berorientasi Leterampilan Proses Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA, JPII, 2 (2), 136-141.

Lisa Ariyanti Pohan. 2014. Penerapan Teori Piaget pada Pembelajaran IPA do SMP, Keguruan, 2 (1), 167-172.

M. Rohwati. 2012. Penggunaan Education Game Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup, JPII, 1 (1). 75-81.

N. Imamah. 2012. Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Konstruktivisme Dipadukan Dengan Video Animasi Materi Sistem Kehidupan Tumbuhan, JPII, 1 (1), 32-36.

Nana Sudjana. 2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Okti Desta Tri Maharani dan Firosalia Kristin. 2017. Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembeljaran Kooperatif Tipe Make A Match, Wacana Akademika, 1-6.

Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Bandung: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Trianto. 2014. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara

Published

2017-10-20

How to Cite

Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh media video pembelajaran terhadap hasil belajar IPA ditinjau dari keaktifan siswa. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2). https://doi.org/10.30738/sosio.v3i2.1614

Issue

Section

Article

Citation Check