Pengembangan LKPD menggunakan model pedagogi reflektif untuk menumbuhkan karakter empati siswa kelas IV SD

Authors

  • Niken Dwi Sundari Universitas Sanata Dharma, Indonesia
  • Puji Purnomo Universitas Sanata Dharma, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/tc.v7i01.14457

Keywords:

LKPD, model pedagogi reflektif, karakter empati, empathetic character, reflective pedagogical model

Abstract

This research was motivated using media, namely LKPD, which does not fully support the learning process and the low empathy character of students. This study aims to develop student worksheets using the reflective pedagogical model to grow the empathy character of natural resource material for grade IV elementary school students and to determine its quality. This study uses the ADDIE-type Research and Development (R&D) method. The object of this study is the LKPD using the reflective pedagogical model to grow an empathetic character. The results of this study show that 1) LKPD uses a reflective pedagogical model to grow the empathy character of natural resource material for grade IV elementary school students was developed using ADDIE, namely Analyze, Design, Develop, Implement, dan Evaluate. 2) The quality of LKPD using the reflective pedagogical model to grow the empathy character of natural resource material for grade IV elementary school students gets an average score of 3,69 with very good criteria. LKPD developed using a reflective pedagogical model can grow empathy character. This is proven by the percentage increase of 37% from the limited trial results. Therefore, LKPD using a reflective pedagogical model to grow empathy character can be widely tested.

References

Anafiah, S., Sudigdo, A., & Al Masjid, A. (2022). Sastra Anak: Media Penumbuhan Karakter Kepemimpinan melalui ajaran Tamansiswa Ngerti, Ngrasa, Nglakoni (Tri Nga). Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(2), 13-21. https://doi.org/10.30738/tc.v6i2.13407

Anjani, K.Y., & Izzati, U. A. (2018). Hubungan Antara Empati dengan Perilaku Prososial pada SMK Swasta X di Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 5(2), 1-6. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1580737

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

BSNP. (2014). Instrumen Penilaian Buku Teks Pelajaran Tahun 2014. Https://Bsnp-Indonesia.Org/Id (diakses tanggal 10 Maret 2022 jam 14.06).

Cicilia, Y., & Vebriyanto, R. (2020). Survei Penilaian LKPD untuk Meningkatkan Pemahaman pada Materi Siklus Makhluk Hidup Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 83-94. https://doi.org/10.31326/jipgsd.v4i1.617

Dewayani, S. (2018). Panduan Pemilihan Buku Nonteks Pelajaran. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Gularso, D., & Indrianawati, M. (2022). Kenakalan Siswa di Sekolah Dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(1), 18. DOI: 10.30738/tc.v6i1.12205.

Gustiana, M. I., Hanifah, N., & Syahid, A. A. (n.d.). (2020). Model Paradigma Pedagogi Reflektif Sebagai Upaya Inovasi Dalam Meningkatkan Sikap Disiplin Peserta Didik. Jurnal Pena Ilmiah, 3(2), 21–30. https://doi.org/10.17509/jpi.v3i2.26490

Howe, D. (2015). Empati (Makna dan Pentingya). Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ignasius, I., Wibowo, D. C., & Kurniati, A. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Paradigma Pedagogi Reflektif. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 6(1), 119-130.

https://scholar.archive.org/work/lwb7gh7l3zhjtf63ttsqpw7duy/access/wayback/http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/article/download/674/580

Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Krismawati, S. (2015). Penggalian Nilai-Nilai Kemanusiaan dalam Pembelajaran Kritik Sastra Berbasis Pedagogi Ignasian. Prosiding Seminar Nasional Pengkajian Bahasa UMS.

Kurniyawati, S. U., Chasanah, U., Ginting, A. H. B. R., Tuhyadi, S. G. S. A., & Istiningsih, I. (2022). Kontribusi Model Pembelajaran Paradigma Pedagogi Reflektif untuk Menumbuhkan Karakter Peserta Didik pada Mata Pelajaran Tematik Integratif Kelas IV SD/MI. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 100–120. http://dx.doi.org/10.30651/else.v6i1.8842

Maksudin. (2013) Pendidikan Karakter Non Dikotomik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Mukrizal. (2014). Pendidikan Posmodernisme. Yogyakarta: Arruz Media.

Pribadi, B.A. (2014). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi. Implementasi Model ADDIE. Jakarta: Prenada Media Group.

Raharjo, Y. K. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Kepemimpinan Berbasis Pedagogi Reflektif untuk Meningkatkan Sikap Kepemimpinan Siswa SMA. Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya, 11(2), 173-187. http://doi.org/10.25273/ajsp.v11i2.7938

Saputro, B. (2017). Manajemen Penelitian dan (Research & Development) bagi Penyusun Tesis dan Disertasi. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Sari, L., Taufina, T., &Fachruddin, F. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Menggunakan Model PJBL di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 813-820. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.434

Septiani, D., Martini, A., & Akbar, Z. (2020). Studi Literatur Pengembangan Empati Untuk Menghadapi Masyarakat Era 5.0. Prosiding Seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17770

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparno, P. (2015). Pembelajaran di Perguruan Tinggi Bergaya Paradigma Pedagogi Refleksi (PPR). Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Supratiknya, A. (2014). Membaca Pemikiran Driyarkara tentang Pendidikan di Zaman Sekarang. In: Lokakarya Bagi Para Calon Dosen FKIP Dengan Tema “Driyarkara Dan Pendidikan.”

Utaminingsih, R., & Riwanto, M. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran InSTAD Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 1 Wonopeti Kulon Progo. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(1), 53-63. https://doi.org/10.30738/tc.v6i1.12117

Zubaedi. (2013). Pengembangan Masyarakat. Wacana dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Published

2023-06-04

How to Cite

Sundari, N. . D., & Purnomo, P. (2023). Pengembangan LKPD menggunakan model pedagogi reflektif untuk menumbuhkan karakter empati siswa kelas IV SD . Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 7(01), 1–15. https://doi.org/10.30738/tc.v7i01.14457

Issue

Section

Artikel

Citation Check