IMPLEMENTASI PENANAMAN KARAKTER ANAK DALAM SYAIR LAGU DOLANAN ANAK “CUBLAK-CUBLAK SUWENGâ€
DOI:
https://doi.org/10.30738/tc.v2i2.3073Keywords:
character, dolanan, traditional games.Abstract
The process of students’ character instillation was carried out in Masehi Temanggung elementary school to establish ethics, character and moral attitudes that can be used by the students as the role models in their environment. The characters that are intended to be established in Masehi Temanggung elementary school is the students’ character that is naturally established, in a sense that the change of the students’ behavior is due to their self-motivation based on what they do everyday; and not just merely due to the school obligation. The researchers employed qualitative approach method by observing thoroughly the students’ behavior occurred in the school setting. It is expected that the results from the direct observations will be able to portray the reality hidden in that situation. The evaluation method is used to analyze the information that is relevant to the students’ behavior at school and the next stage is classifying those data into two categories: first category is the students’ behavior that needs to be supervised and the second category is the students’ behavior that deserve the reward. In conclusion, making it as their habits can do the process of students’ character instillation. The students’ habits of good deeds are also carried out through games, for example by playing traditional games and toys (dolanan). There is a moral value implied in the traditional games and toys that is good to support the students’ character instillation.
References
Fuadhiyah, U. 2011. “Simbol dan Makna Kebangsaan Dalam Lirik Lagu Dolanan di Jawa Tengah dan Implementasnya Dalam Dunia Pendidikanâ€. Lingua: Jurnal Bahasa dan Sastra, Volume VII.
Hidayah, A. 2013. “Makna Budaya Lagu Dolanan di Jawa Tengahâ€. Jurnal Pendidikan Volume 22 Nomor 1.
Khalim, S. 2011. “Etika Islam Jawa dalam Tembang Gundul-Gundul Paculâ€, Ibda‟ Jurnal Kebudayaan Islam. Volume 9 Nomor 1. 78
Moleong, L.J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem pendidikan Nasional, Jakarta.
Wibowo, A. 2013. Pendidikan Karakter Berbasis Sastra; Internalisasi Nilai-Nilai Karakter melalui Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang mempublikasikannya dengan TAMAN CENDEKIA menyetujui persyaratan berikut:
Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak publikasi pertama dari Taman Cendekia dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain berbagi (menyalin dan mendistribusikan materi dalam media atau format) dan menyesuaikannya remix, transformasikan, dan bangunlah atas materi) pekerjaan untuk tujuan apa pun, bahkan secara komersial dengan pengakuan dari karya penulis dan publikasi awal di Taman Cendekia.
Penulis dapat masuk ke dalam pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi karya jurnal yang diterbitkan (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau mempublikasikannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam Taman Cendekia.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengajuan, karena dapat mengarah pada pertukaran produktif, serta kutipan pekerjaan sebelumnya dan yang lebih besar (Lihat Pengaruh Akses Terbuka).