MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE JIGSAW DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR

Atika Dwi Evitasari, Wiwin Setyani

Sari


This study aimed to see the improvement of students’ learning outcomes through the application of the jigsaw cooperative learning model in science subjects for the 5th grade students in elementary schools. The research method used classroom action research which consisted of three stages in each cycle which included: 1) planning, 2) implementation and observation, and 3) reflection. The research subjects were 20 students. The research data collecting techniques were the test and observation sheet. Data analysis used qualitative and quantitative descriptive analysis techniques. The results showed that the application of the cooperative learning model withjigsaw type could improve students’ learning outcomes in science subjects for the 5th grade students in elementary schools. This result was proven by the increase in learning outcomes of students in science subjects, in the first cycle the value of students was 64.25 and 9 children (45%) had reached the Minimum Completeness Criteria (KKM). In the second cycle, there was an increase in learning outcomes with a value of 88.00 and 18 children (90%) had reached the Minimum Completeness Criteria (KKM).

Kata Kunci


cooperative learning; jigsaw; hasil belajar; IPA

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Astiti, D.K.S., & Widiana I.W. 2017. Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol.1 (1). 30-41.

Herawati, N. 2019. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas V SD Negeri 11 Ujan Mas. Jurnal PGSD. 12 (1). 41-48.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 2. Bogor: Ghalila Indonesia.

Huda, M. 2015. Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Istijabatun, S. 2015. Aplikasi Model Jigsaw dalam Pembelajaran Kimia Materi Ph Larutan untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 9 (2). 1517-1527.

Lubis, N.A., & Harahap, H. 2016. Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal As-Salam. 1 (1). 92-102.

Lestari, N.L.A.Y., Negara, I.G.A.O, & Zulaikha, S. 2014. Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Jigsaw Berpengaruh terhadap Hasil Belajar IPA Peserta didik Kelas V SD Gugus I Kuta Bandung. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2 (1). 201-211.

Masriyah, S. 2012. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Kelas IV pada Pelajaran IPA. Skripsi, Tidak Diterbitkan. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Pujianasari, R., Wardhayani, S., & Jaino. 2016. Keefektifan Model Jigsaw terhadap Hasil Belajar IPA Peserta didik Kelas IV. Jurnal Kreatif. 7 (1). 92-101.

Qudsyi, H., dkk. 2011. Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Peserta didik SMA. Proyeksi. 6 (2). 34-49.

Samatowa, U. 2011. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks

Sekretaris Negara Republik Indonesia. 2003. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretaris Negara Republik Indonesia.

Slavin, R.E.. 2010. Cooperative Learning: Teori, Riset, Praktik. Bandung: Nusa Media.

Susanto, A. 2013. Pengembangan Pembelajaran IPS. Jakarta: Prenada media Grup.

Trisdiono, H. & Zuwanti, I. 2017. Strategi Implementasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw di Kelas IV Sekolah Dasar. Premiere Education. 7 (2). 94-103.

Wisudawati, A.W., & Sulistyowati, E. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.

Wulandari, D. 2017. Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPS Kelas II SD Negeri II Kemloko dengan Menggunakan Model Make A Match. Jurnal Taman Cendekia. 01 (02). 113-120.




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/tc.v4i2.8672

Article Metrics

Sari view : 144 times
PDF - 97 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.license.cc.by-sa4.footer##

Creative Commons License
TAMAN CENDEKIA: JURNAL PENDIDIKAN KE-SD-AN by http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/tamancendekia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


ISSN: 2579 – 5147

TAMAN CENDEKIA Telah Diindeks Oleh:

       

Media Patner TAMAN CENDEKIA: 

 

Web
Analytics Made Easy - StatCounter Jurnal Taman Cendekia