Implementasi kurikukum merdeka belajar di SMK Pusat Keunggulan

Authors

  • Nanang Setiawan Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
  • Herminarto Sofyan Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/jtvok.v10i1.12114

Abstract

The independent learning curriculum is a prototype curriculum that has currently been implemented in 2500 activator schools and 901 SMK Centers of Excellence (SMK PK). This study aims to describe the findings of scientific journal articles regarding the implementation of the independent learning curriculum at SMK PK through a literature review. This research is expected to be a reference and consideration for policymakers to make improvements and socialization to other vocational schools so that they can implement the independent learning curriculum well and efficiently. Searching for research journal data using a database from Google Scholar by applying the keywords "free learning at SMK" and "Vocational PK curriculum." Journal articles are limited to those published since 2021, but there are no restrictions on the use of language or the research methodology used. In this literature study, 14 articles have been screened by authors. The results of this study indicate that the independent learning curriculum policy is indeed still in the development stage and field testing before it is actually implemented in all schools at every level by the government. However, all PK Vocational Schools that have implemented this curriculum welcome it enthusiastically, although some still have obstacles in its implementation.

References

Alinawati, M. (2013). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Sekolah Menengah Kejuruan Di Bandung. Edutech, 13(3), 343-360.

Ana, I. N. D. A. (2021). Penggunaan Animasi “Mang & Ming” Melalui Konsep 5M Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Laundry di SMK Negeri 1 Bebandem pada Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). LAMPUHYANG, 12(1), 107-121.

Anggraeni, L., & Wicaksono, A. B. (2019). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 di Tingkat SLTA di Kabupaten Pringsewu Menggunakan Model CIPP. Proceeding of Biology Education, 3(1), 74-83.

Arumsari, N. F. D., & Koesdyantho, A. R. (2021). PERAN GURU BK DALAM MEMPERSIAPKAN SISWA-SISWI MENGHADAPI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR (Penelitian pada Siswa Kelas XI Program Studi Pariwisata di SMK Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2020/2021) Oleh. Medikons: Jurnal Prodi Bimbingan dan Konseling Unisri Surakarta, 7(2).

Cahyaningsih, D. S., Taufiqurrahman, T., & Sulaksono, A. G. (2021). Using of the Learning Management System on motivation and learning outcomes in the" Merdeka Belajar Kampus Merdeka" Program. Jurnal Penelitian, 18(2), 1-11.

CNNIndonesia.com. (2020, 14 Juli). Najeela Shihab Izinkan Nadiem Pakai Istilah 'Merdeka Belajar'. Diakses pada 15 Maret 2022, dari https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200713210035-20-524239/najeela-shihab-izinkan-nadiem-pakai-istilah-merdeka-belajar

Darnita, Y., Wibowo, S. H., Toyib, R., Muntahanah, M., & Witriyono, H. (2022). Sosialisasi Platform Teknologi Informasi Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan di SMK Negeri 10 Bengkulu Utara. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 96-106.

Fahmayani, E. N. (2021). PELAKSANAAN LINK AND MATCH 8+ I DI SMK PUSAT KEUNGGULAN SMKN 1 DLINGO. Prosiding Pendidikan Teknik Boga Busana, 16(1).

Kemendikbud.go.id. (2022, 11 Februari). Kurikulum Merdeka Jadi Jawaban untuk Atasi Krisis Pembelajaran. Diakses pada 15 Maret 2022, dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/02/kurikulum-merdeka-jadi-jawaban-untuk-atasi-krisis-pembelajaran

Lutfiyah, P. A. A., & Khamidi, A. Peran Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Kompetensi Manajerial Untuk Mendukung Pelaksanaan Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19.

MediaIndonesia.com. (2022, 09 Januari). Menuju Kurikulum Baru 2024. Diakses pada 15 Maret 2022, dari https://mediaindonesia.com/wawancara/463166/menuju-kurikulum-baru-2024

Mufarrichah, D. A. (2019). Evaluasi implementasi kurikulum 2013 revisi 2016 dalam proses pembelajaran mata pelajaran paket keahlian teknik elektronika industri di SMK Negeri 2 Probolinggo tahun ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Mussolikhah, D. T., & Suputra, I. N. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Program Keahlian Administrasi Perkantoran (APK) SMK Negeri 1 Turen Kabupaten Malang. JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen), 1(3), 206-213.

Novalinda, R., Jalinus, N., & Jama, J. (2020). Evaluasi Penerapan Kurikulum 2013 di SMK Negeri 1 Payakumbuh. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 31-40.

Nurlaeli, N., Fitriana, F., & Arifin, B. (2021). MERDEKA BELAJAR DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM DAN IMPLEMENTASINYA DI SMK ISLAM INSAN MULIA. Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy, 3(2).

Perdana, N. S. (2021). Implementasi Model Kepemimpinan Situasional: Kebijakan Merdeka Belajar Tentang Relaksasi Dana Bos Dan Dampaknya Terhadap Aksesibilitas Pendidikan. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 2(2), 337-348.

Pertiwi, A. K., & Pusparini, R. (2021). Vocational High School English Teachers’ Perspectives On “Merdeka Belajar” Curriculum. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1982-1992.

Prabowo, D. A., Fathoni, M. Y., Toyib, R., & Sunardi, D. (2022). SOSIALISASI APLIKASI MERDEKA MENGAJAR DAN PENGISIAN KONTEN PEMBELAJARAN PADA SMKN 3 SELUMA UNTUK MENDUKUNG PROGRAM SMK-PK TAHUN 2021. JPMTT (Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknologi Terbarukan), 1(2), 55-60.

Pudyastuti, E., Ginting, R. S., & Ginting, M. (2022). Sosialisasi Program SMK Pusat Keunggulan pada SMK Immanuel. Pubarama: Jurnal Publikasi Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1).

Purnomo, S., Djufri, E., & Khaharsyah, A. (2020). Pendidikan jarak jauh (PJJ) berbasis e-learning edmodo mahasiswa pendidikan vokasional teknik mesin. Jurnal Taman Vokasi.

Purnomo, S., & Triyono, M. B. (2018). Efektifitas Technopreneurship Dengan Model Pembelajaran Cooperative Learning By Technopreneur For SMK Untuk Siswa Di SMK. TAMAN VOKASI. https://doi.org/10.30738/jtvok.v6i1.2972

Shofa, N. A. (2021). ANALISIS RESPON SISWA DALAM IMPLEMENTASI MENYUSURI LIKA LIKU SUNGAI KEHIDUPAN MAJAPAHIT PADA SETIAP FASE PLAN, DO, SEE PADA KURIKULUM SMK PUSAT KEUNGGULAN. Journal of Lesson Study in Teacher Education, 1(1), 22-30.

Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran guru penggerak dalam pendidikan merdeka belajar di indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88-99.

SUWARDI, S. (2021). STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, AND MATHEMATICS) INOVASI DALAM PEMBELAJARAN VOKASI ERA MERDEKA BELAJAR ABAD 21. PAEDAGOGY: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(1), 40-48.

Uran, L. L. (2018). Evaluasi Implementasi KTSP dan Kurikulum 2013 pada SMK Se-Kabupaten Belu, Nusa Tenggara Timur. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 1-11.

Yuliyanto, A. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smk Negeri 6 Surakarta (Studi Kasus).

Zaenab, Z. (2021). Kolaborasi Zoom dengan WAG Sebagai Potret Merdeka Belajar pada Masa New Normal di SMK Negeri 4 Gowa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 24-30.

Downloads

Published

06/30/2022

How to Cite

Setiawan, N., & Sofyan, H. (2022). Implementasi kurikukum merdeka belajar di SMK Pusat Keunggulan. Jurnal Taman Vokasi, 10(1), 31–37. https://doi.org/10.30738/jtvok.v10i1.12114

Issue

Section

Artikel

Citation Check