Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) dalam Pengembangan Kreativitas SBDP Batik Jumputan

Authors

  • Eko SD Negeri 3 Taskombang Manisrenggo, Indonesia
  • Moh. Rusnoto Susanto Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Ana Fitrotun Nisa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i2.11784

Abstract

This research aims to investigate the relationship of  Tri N (Niteni, Niroake, and Nambahake) in developing students' creativity in SBdP batik jumputan. This research employed descriptive qualitative approach. It describes the implementation of Tri N at SDN 3 Taskombang. The data were collected by applying observation and reviewing documeny. The data were analized by applying Milles and Huberman techniques. It comprises data reduction, data presentation, and verification. The result shows that through the implementation of Tri N, students become more creative and are able to produce innovative works that can be used for daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gustyas, D., A., Mareza, L., Ernawati, A. (2021). Kreativitas Guru SDN 1 Purbalingga Wetan dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya (SBdP). Jurnal Ika : Ikatan Alumni PGSD Unars, 9 (1), 22-30. https://unars.ac.id/ojs/index.php/pgsdunars/index DOI: https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v9i1.1014

Handayani, S. S. E., Suherman, S., & Masnur, M. (2021). Kreativitas Guru dalam Proses Pembelajaran SBdP Di KelasV SDN 123 Banti. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 26-37. DOI: https://doi.org/10.33487/mgr.v2i2.2806

Nisa, A. F., Prasetyo, Z. K., & Istiningsih, I. (2019). Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) Dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. El Midad, 11(2), 101-116.

Nisa, A., F., Prasetyo, Z., K., & Istiningsih. (2019). Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. el-Midad: Jurnal PGMI, 11(2), 101-116. https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1897 DOI: https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1897

Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Sekolah Dasar dan Menengah

Sandi, N.V. (2020). Pembelajaran Daring pada Pelajaran SBdP di Sekolah Dasar. Dialektika FKIP, 4(2), 46-55. https://journal.peradaban.ac.id/index.php/dfkip/article/view/641

Setyaningrum, F., & Hutami, H. A. (2021). Pembentukan Kreativitas Melalui Pembelajaran Sbdp Kelas IV Pada Materi Melukis Di SD Muhammadiyah Condongcatur. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(1), 515-527. DOI: https://doi.org/10.30738/tc.v5i1.9736

Siskowati, E., & Prastowo, A. (2022). Pembentukan Kreativitas Melalui Pembelajaran SBdP Kelas III Pada Materi Menggambar Di Sekolah Dasar. PEDAGOGOS: Jurnal Pendidikan, 4(1), 42-47.

Trilestari, I., dkk. (2017). Pengembangan Kreativitas dan Apresiasi Karya Budaya: Evaluasi Program Belajar Bersama Maestro. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Balitbang, Kemendikbud.

Utomo, P., A., Mariana, N., Andraini, F., & Kasmari. (2018). Desain Video Tutorial Teknik Tie Dye dengan Pewarna Alami Warna Biru Indigofera dan Kuning Jalawe. Jurnal IKRA-ITH Informatika, 2(3), 98-104. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-informatika/article/view/275

Published

10-04-2023

How to Cite

Eko, Susanto, M. R. ., & Nisa, A. F. . (2023). Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) dalam Pengembangan Kreativitas SBDP Batik Jumputan . Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 9(2), 210–215. https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i2.11784

Citation Check