Pengembangan media peta harta karun untuk pembelajaran membaca pemulaan pada siswa kelas 1 SD Negeri Serut Baru Gunungkidul

Authors

  • Atikah Trisna Sari Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia https://orcid.org/0009-0007-9370-0274
  • Biya Ebi Praheto Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i3.14555

Keywords:

early reading, learning media, peta harta karun

Abstract

There is no use of media in the early reading learning of grade 1 students of SD Negeri Serut Baru, even though media is one of the external factors that can improve early reading skills. This study aims to describe the development of Peta Harta Karun media for early reading learning, describe the feasibility of Peta Harta Karun media for early reading learning, and describe students' responses to using Peta Harta Karun media for early reading learning. The type of research used is Research and Development (R&D) with Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation steps. The data are collected through interviews, observations, and questionnaires, using qualitative and quantitative data analysis techniques. The result of this study is a Peta Harta Karun media for early reading learning in grade 1 elementary school students. Peta Harta Karun media is very feasible for early reading learning with a percentage of media validation of 98.75%, material validation of 97.25%, and teacher response of 100%. Students have responded positively to the Peta Harta Karun media. The students are interested and enthusiastic about Peta Harta Karun's media, so they are motivated to read well and correctly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Febianti, Y. N. (2018). Peningkatan Motivas Belajar dengan Pemberian Reward and Punishment yang Positif. Jurnal Edunomic, 93-102. DOI: https://doi.org/10.33603/ejpe.v6i2.1445

Feka, F., & Watini, S. (2022). Penerapan Reward Asyik dalam Meningkatkan Minat Baca melalui Permainan Tebak Huruf di Paud Uma Kandung Tambarangan. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (JIIP), 2849-2854. DOI: https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.773

Haidar, A., & Sholeh, M. (2021). Program Literasi Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 639-647.

Marlina , & DKK. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhaammad Zaini.

Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Sanabil: Mataram.

Muhsyanur. (2019). Pengembangan Keterampilan Membaca Suatu Keterampilan Berbahasa Reseptif. Yogyakarta: CV.Buginese Art.

Nafiah, Z. R., Praheto, B. E., & Tardi. (2022). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Pancakarya II. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Seklah Dasar, (hal. 108).

Pemerintah Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.Jakarta.

Praheto, B. E., & Sayekti, O. M. (2019). Teras Library untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sejak Dini di Sekolah Dasar. Trihayu : Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 628-634. DOI: https://doi.org/10.30738/trihayu.v5i3.6114

Praheto, B. E., Andayani, Rohmadi, M., & Wardani, N. E. (2019). Media Berbasis Adobe Flash untuk Pembelajaran Keterampilan Menyimak di Program Studi PGSD. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 771-775. DOI: https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i1.7868

Prayogo, M. M., Mursita, R. A., & Septiany, G. A. (2015). Panduan Asesmen Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Yogyakarta: Tandabaca Press.

Rahman, B., & Haryanto. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard pada Siswa Kelas 1 SDN Bajayu Tengah. Jurnal Prima Edukasia, 127-137. DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2650

Rumantiningsih, D. K., Astuti, E. P., & Purwoko, R. Y. (2020). Mengatasi Kesulitan Belajar pada Siswa Tunanetra Melalui Pengembangan Media Pandikar Berkode Braille. Fibonacci, 105-113. DOI: https://doi.org/10.24853/fbc.6.2.105-114

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Bandung: Alfabeta.

Syelviana, N., & Hariani, S. (2019). Pengembangan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Kelas 1 di Sekolah Dasar. JPGSD, 2559-2569.

Ulfaeni, S., Wakhyudin , H., & Saputra, H. J. (2017). Pengembangan Media Monergi (Monopoli Energi) untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPS Siswa SD. Profesi Pendidikan Dasa, 136-144. DOI: https://doi.org/10.23917/ppd.v4i2.4990

Wardani, K., & Rahayu, A. (2019). Media Pembelajaran SD. Yogyakarta: K-Media.

Yulianto, Anafiah, S., & Praheto, B. E. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Ajaran Tamansiswa TRI-N Muatan Bahasa Indonesia Kelas II di SD N Puren. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 1409-1416. DOI: https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i3.12302

Published

30-05-2023

How to Cite

Sari, A. T., & Praheto, B. E. . (2023). Pengembangan media peta harta karun untuk pembelajaran membaca pemulaan pada siswa kelas 1 SD Negeri Serut Baru Gunungkidul. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 9(3), 241–250. https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i3.14555

Citation Check

Most read articles by the same author(s)