Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal HOTS (higher order thinking skill) pada materi bangun datar kelas IV sekolah dasar

Authors

  • Felomina Loru Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa , Indonesia
  • Trisniawati Trisniawati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa , Indonesia
  • Nelly Rhosyida Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa , Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i3.15668

Keywords:

error analysis, HOTS question, mathematics, two-dimensional figure, elementary school

Abstract

The research aims to describe: 1) the type of error that students do when solving HOTS (Higher Order Thinking Skills) questions and, 2) causes errors that students do when against HOTS (Higher Order Thinking Skills) questions in Kanisius Sang Timur Yogyakarta fourth grade elementary school student. This is qualitative descriptive research. The subject is Kanisius Sang Timur Yogyakarta fourth grade elementary school students. Miles and Huberman applied data analysis. Data collection techniques used are interview, observation, and test. The instruments study is HOTS question form of the descriptive amount four number of questions, interview guide for teachers and students, documentation, and observation guide. The tendency for error is in three parts. Concept error as much as 37,81%, operation error as much as 41,66%, and principle error as much as 30,76%. Conceptual errors that student do is not able to translate the question, and cannot use units according to two-Dimentional figures. Operational errors are, not carrying out calculations according to the proper settlement procedure, and the written final result is wrong. Principle error that is wrong in writing the formula, conclusion, and wrong placement of numbers according to the formula. Two factors are causing the error. An internal factor that is students are too hasty to solve the question so less careful in the process of solving the question and do not enough understand of the material of the two-dimension figure. An external factor is the impact of covid-19 pandemic, an environment that does not support the student learning process,  and a lack of communication tool availability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelina, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Tipe Higher Order Thinking Skill ( Hots ) Pada Materi Pecahan Di Kelas V Sdit Nurul Izzah. UIN Malik Ibrahim Malang, 233.

Aditya Cahyani, C., & Sutriyono, S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Operasi Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Aljabar Bagi Siswa Kelas VII SMP Kristen 2 Salatiga. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(1), 26. https://doi.org/10.31764/jtam.v2i1.257 DOI: https://doi.org/10.31764/jtam.v2i1.257

Afifah, I., & Sopiany, H. M. (2017). No Title日本の国立公園に関する3拙著に対する土屋俊幸教授の批評に答える. 経済志林, 87(1,2), 149–200.

Datar, B., Siswa, P., Iv, K., Negeri, S. D., Tahun, P., & Sari, F. K. (2022). Kalam Cendekia : Jurnal Ilmiah Kependidikan Kalam Cendekia : Jurnal Ilmiah Kependidikan dalam berpikir yang berdampak terhadap pola pemikiran seseorang sehingga menjadi lebih inovatif , dan kritis dalam melakukan tindakan . Dalam kehidupan bermasyarakat , menghasilkan suatu keterampilan , mampu berpikir kritis , meningkatkan kemampuan kegiatan penyelidikan , eksplorasi , dan eksperimen sebagai alat pemecahan masalah yang penemuan dan pengembangannya tergantung dari matematika , sehingga mata penerapan di bidang pendidikann yang lain . Pembelajaran matematika adalah suatu proses belajar dan mengajar yang dilaksanakan oleh guru untuk mengembangkan kreativitas berpikir siswa sehingga dapat meningkatkan kemampuan berpikir siswa , serta dapat meningkatkan dengan baik . Sebagian besar siswa menganggap matematika adalah mata pelajaran matematika . Kesalahan yang dilakukan siswa perlu diteliti lebih lanjut mengenai jenis insight i nto the subskills , and possibly processes , which brought about the inaccuracy ”. 10(c).

Doctoral, P., Jakarta, U. M., Universitas, D., Jakarta, M., Pembelajaran, S., Jauh, J., & Mahasiswa, K. (2021). Website : http://jurnal.umj.ac.id/index.php/Tahdzibi. 6(1), 47–56. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.6.1.47-56 DOI: https://doi.org/10.54065/jld.1.1.2021.11

Febriani, P. A. (2021). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Pembelajaran Kelas XI Di SMK Negeri 1 Cianjur. JPPHK (Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan), 11(1), 1–9. https://jurnal.unsur.ac.id/jpphk/article/view/1262/1233

Iii, B. A. B. (n.d.). Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D, (bandung: alfabeta cv, 2015), 21 36. 36–49.

Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Berbasis Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180 DOI: https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180

Julianto, T. N. & J. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Kelas Iv Dalam Menyelesaikan Soal Hots ( High Order Thinking Skills ) Pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 60–74.

Tim Dosen Ketamansiswaan Ketamansiswaan, T. D. (2014). Materi Kuliah Ketamansiswaan. Yogyakarta: Universitas Sarjanawiyata Tamanasiswa.

Martasari, E., Saparahayuningsih, S., & Delrefi, D. (2019). Kepercayaan Diri Anak Dalam Pembelajaran Pengembangan Berbahasa Pada Kelompok B1 Paud Assalam Muara Bangkahulu Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 11–17. https://doi.org/10.33369/jip.3.1.11-17 DOI: https://doi.org/10.33369/jip.3.1.11-17

Mathematics, A. (2016). 済無No Title No Title No Title. 1–23.

PRIYONO, P. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 219–227. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.966 DOI: https://doi.org/10.51878/social.v1i3.966

Putu, N., Crisma, V., Cahyanti, P., Wena, I. M., & Andre, I. P. A. (2021). Garis Lurus. 12(1), 2599–2600.

Safitri, A. R. N., & Nugraheni, N. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Institut Agama Hindu Negeri Tampung Penyang Palangka Raya, 1, 46–54. https://prosiding.iahntp.ac.id/

Sujadi, A., & Kholidah, I. R. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu, 4(3), 428–431.

Tasrif, T. (2022). Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam pembelajaran social studies di sekolah menengah atas. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 50–61. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29490 DOI: https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29490

Ulpa, F., Marifah, S., Maharani, S. A., & Ratnaningsih, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kontekstual pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Teori Nolting. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 3(2), 67–80. https://doi.org/10.21580/square.2021.3.2.8651 DOI: https://doi.org/10.21580/square.2021.3.2.8651

Zube, H., Hamdunah, H., & Suryani, M. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Garis Ditinjau Dari Self Regulated Learning (SRL). Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2), 1. https://doi.org/10.29300/equation.v5i2.6415 DOI: https://doi.org/10.29300/equation.v5i2.6415

Zulhamma, R. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal LEMMA, 6(2), 1637–1646. https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.3379 DOI: https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.3379

Published

30-05-2023

How to Cite

Loru, F. ., Trisniawati, T., & Rhosyida, N. . (2023). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal HOTS (higher order thinking skill) pada materi bangun datar kelas IV sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 9(3), 280–293. https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i3.15668

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>