The relationship of anxiety in the face of evaluation learning indonesian with self-efficacy class 4 students of SD Negeri 1 Kadipiro Bantul

Authors

  • Hanafi Arum Saputra Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Akbar Al Masjid Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Biya Ebi Praheto Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v10i2.15997

Keywords:

anxiety facing Indonesian learning evaluation, student self-efficacy

Abstract

This research is a quantitative study using the Spearman Rank correlation test to evaluate the non-parametric relationship between evaluation anxiety and self-efficacy of class 4 A students at SD Negeri 1 Kadipiro Bantul. The collection technique in this research used interviews, documentation, and distribution of questionnaires. Data analysis techniques use descriptive analysis, normality test, linearity test, and hypothesis test. The research results showed that the average score for evaluation anxiety was 54.48 or in the medium category, and the results of self-efficacy showed an average score of 31.72, which was in the medium category. The results of the Spearman Rank correlation analysis test show a correlation value of -0.388, so it can be concluded that there is a negative relationship between the variable evaluation anxiety and self-efficacy, which means that the higher the level of anxiety facing evaluation, the lower the level of student self-efficacy, and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, M., Putro, S. C., & Putranto, H. (2014). Hubungan Kemampuan Efikasi Diri dan Kemampuan Kependidikan dengan Kesiapan menjadi Guru TIK Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika. Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 129-136.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaplin, J. (2014). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Rajawali Pers.

Clark, D. A., & Beck, A. T. (2012). The Anxiety and Worry Workbook: The Cognitive Behavioral Solution. New York: The Guilford.

Hadi, F. Z., Fathurrohman, M., & Santosa, C. A. (2020). Kecemasan Matematika dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Algoritma, 59-72.

Halmuniat, Hasiati, Wui, L., & Awad, F. B. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Tingkat Kecemasan Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa MTsN. 2 Konawe Selatan. Kuildawa, 70-76.

Harsini, F. S. (2015). Hubungan Kecemasan dan Efikasi Diri dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Sukapura 04 Jakarta Pusat. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Hidayat, D. R. (2011). Teori dan Aplikasi Psikologi Kepribadian dalam Konseling. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kurniawati, R., Suraning W, T., & Lusmiati, R. (2021). Analisa Tingkat Kecemasan Siswa SMK 17 Temanggung dalam Menghadapi Ujian Nasional. Jurnal Keperawatan, 3.

Lauditta, A. E., & Ariana, A. D. (2021). Hubungan Antara Efikasi diri dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian SBMPTN pada Siswa SMA. Buletin Riset Psikologi dan Kesehatan Mental, 1246-1252.

Leal, P. C., Goes, T. C., Ferreira da Silva, L. C., & Silva, F. T. (2017). Trait vs State Anxiety in Different Threatening Situations. PubMed, 147-157. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-6089-2016-0044

Lestari, A., & Hartati, N. (2017). Hubungan Self Efficacy dengan Subjective Well Being pada Lansia yang Tinggal di Rumahnya Sendiri. Riset Aktual Psikologi, 12-23.

Masrul, M., Abdillah, L., Tasnim, T., Simarmata, J., Daud, D., & Sulaiman, O. (2020). Belajar dan Pembelajaran Konsep dan Pengembangan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Mega, A. (2018). Hubungan Antara Kecemasan dengan Prestasi Belajar Matematika Materi Volume Kubus dan Balok pada Siswa Kelas V SDN 1 Banyuurip. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Munawaroh, F., Janah, U., Suparno, A., & Niswa, B. (2021). Model dan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Surabaya: Scopindo.

Mustadi, A., Habibi, M., & Iskandar, P. A. (2021). Strategi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa dan Bersastra yang Efektif di Sekolah Dasar. Yogyakarta: UNY Press.

Neuman, L. (2013). Metode Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Boston: Allyn and Bacon.

Nugroho, I. (2016). Positivisme Auguste Comte: Analisa Epistemologi dan Nilai Etisnya terhadap Sains. Cakrawala, 167-177.

Permana, H., Harahap, F., & Astuti, B. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian Pada Siswa Kelas IX di MTS AL Hikmah Brebes. Jurnal Hisbah, 51-68.

Putri, S. W., Suminta, R. R., & Handayani, D. (2017). Hubungan Efikasi Diri dengan Kecemasan Menghadapi Ujian Nasional Pada Siswa. Happiness, 111-124.

Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan, dan Eksperimen. Yogyakarta: Deepublish.

Samsiyah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Magetan: AE Media Grafika.

Santrock, J. (2017). Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: Kencana.

Saputro, H., & Fazrim, I. (2017). Anak Sakit Wajib Bermain di Rumah Sakit. Ponorogo: Forum Ilmiah Kesehatan.

Sebayang, S., & Sembiring, J. (2017). Pengaruh Self Esteem Dan Self Efficacy Terhadap Kinerja Karyawan Studi Kasus Di PT. Finnet Indonesia. e-Prceeding of Management, 335-345.

Suardana, C. P., & Simarmata, N. (2013). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Kecemasan pada Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar di Denpasar Menjelang Ujian Nasional. Psikologi Udayana, 203-212.

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Sugiyono. (2013). Metode Penenlitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kuaitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmawati, F., Suarni, N., & Renda, N. T. (2013). Hubungan Antara Efikasi Diri dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN di Kelurahan Kaliuntu Singaraja. Mimbar PGSD Undiksha, 1-12.

Sunyoto, Danang, & Burhanudin. (2015). Teori Perilaku Keorganisasian. Yogyakarta: Centre of Academic Publishing Service.

Suratmi, Abdullah, R., & Taufik, M. (2017). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dengan Hasil Belajar Mahasiswa Di Program Studi Pendidikan Biologi UNTIRTA. Pembelajaran Biologi, 71-76.

Syafira, A. (2022). Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Wibowo. (2014). Perilaku dalam Organisasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Published

24-01-2024

How to Cite

Saputra, H. A., Akbar Al, & Biya Ebi. (2024). The relationship of anxiety in the face of evaluation learning indonesian with self-efficacy class 4 students of SD Negeri 1 Kadipiro Bantul. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 10(2), 130–139. https://doi.org/10.30738/trihayu.v10i2.15997

Citation Check