Implementasi ajaran Sariswara pada ekstrakurikuler menari di SD Negeri Cokrokusuman

Authors

  • Rizki Lutfi Rima Febriyanto Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Poppy Indriyanti Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Fauziah Aulia Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Refiana Eka Asita Damayanti Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Putri Qhoiriyatun Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Dana Kusuma Nurani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i2.17534

Keywords:

Sariswara, dance, elementary school

Abstract

This research aims to explore how Sariswara's teachings are implemented in dance extracurricular activities at Cokrokusuman State Elementary School as an effort to enrich students' learning experiences and strengthen cultural and spiritual values ​​in education. A qualitative approach was used with data collection techniques through participant observation, interviews and document analysis. The findings show that the integration of Sariswara's teachings has enriched the dance learning context by introducing philosophical elements and cultural values ​​in every movement and choreography. In addition, the implementation of Sariswara's teachings has increased students' understanding of the harmony between body, mind and spirit, as well as increased their appreciation of cultural diversity and artistic expression. This research contributes to our understanding of the role of traditional teaching in improving the quality of arts education at the primary level 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daftar Pustaka

Agustina, T., & Sumarni, S. (2017). Peningkatan Keterampilan Sosial Melalui Tari Kreasi Pada Anak. Kajian Teori.

Ariyanto, P., Sundari, R. S., & Untari, M. F. (2018). Pembelajaran Ekstrakuler Tari Untuk Penanaman Karekter Bagi Siswa SD. Kajian Seni.

Asri, D. N., Trisnani, R. P., & Yudhaningtyas, S. P. (2022). Pelatihan Tari Dolanan Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak. Peduli Masyarakat.

Destrinelli, D., & Leony, L. (2019). Meningkatkan Keterampilan Gerak Tari Melalui Strategi Praktik Berpasangan. Pendidikan Dasar.

Febrianti, G. N. (2021). Eksplorasi Teknologi Digital Dalam Pengembangan Media Pembelajaran SBDP Berbasis Kearifan Lokal Seni. PGSD Indonesia.

Hariani, F. D., Hidayat, S., & Giyartini, R. (2019). Pengembangan Kreativitas Siswa Melalui Pendekatan Ekspresi Bebas Dalam Pembelajaran Seni Tari Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Kusumawati, E. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Seni Tari Terpadu Pada Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar. DOI: https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i1.858

Lubis, H. Z. (2021). Keterampilan Seni Gerak Tari Anak Usia Dini. UINSU Medan.

Mazhud, N. (2020). Pelatihan Gerakan Dasar Tari Tradisional Dalam Meningkatkan Keterampilan Menari. Madaniya.

Mazhud, N. (2020). Pelatihan Gerakan Dasar Tari Tradisional Dalam Meningkatkan Keterampilan Menari Siswa. Gerakan Dasar, I.

Nainggolan, O. T., Ismudiati, E., & Manek, B. A. (2021). Konsep Metode Sariswara Berbasis Kebudayaan Nasional Indonesia. Metode Sariswara.

Puspitaningrum, F. (2024). Pembelajaran Seni Tari Untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa. Social Empowerment.

Restian, A. (2017). Pembelajaran Seni Tari Di Indonesia Dan Mancanegara. Malang: UMM Press.

Retnoningsih, D. A. (2017). Eksistensi Konsep Seni Tari Tradisional. Seni Tari, VII, 21-28.

Sabahiyah, S., Wahyuni, S., & Hasanah, N. (2023). Pelatihan Seni Tari Untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa Di Sekolah Dasar. Pengabdian Kepada Masyarakat.

Shandy, H. D., & Trilisiana, N. (2020). Implementasi Metode Sariswara Ki Hadjar Dewantara. Epistema, I.

Tantri, A. A., & Wahyuni, E. (2022). Meningkatkan Kreativitas Pada Pembelajaran Seni Tari Melalui Tari Kelinci Di Sekolah Dasar. Sekolah Edukasi.

Wahyuni, E., & Mardicko, A. (2022). Meningkatkan Keterampilan Sosial Melalui Seni Tari. Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar.

Wulandari, R. T. (2017). Pembelajaran Olah Gerak Dan Tari Sebagai Sarana Ekspresi Dan Apresiasi Seni Bagai Anak Usia Dini. Pendidikan.

Yuniharto, B. S., Jamalulail, Q., & Susanto, M. R. (2023). Implementasi Metode Sariswara Dalam Pentas Seni. Pendidikan Dasar.

Published

13-01-2025

How to Cite

Febriyanto, R. L. R. ., Indriyanti, P., Aulia, F. ., Damayanti, R. E. A. ., Qhoiriyatun, P. ., & Nurani, D. K. . (2025). Implementasi ajaran Sariswara pada ekstrakurikuler menari di SD Negeri Cokrokusuman. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 11(2), 43–47. https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i2.17534

Citation Check