Analisis rendahnya kemampuan membaca peserta didik kelas IV di SD Negeri 01 Bali Agung

Authors

  • Ida Wahyuni Universitas Lampung, Indonesia
  • Adella Shalsabila Universitas Lampung, Indonesia
  • Sekar Tyas Ayu Ningrum Universitas Lampung, Indonesia
  • Darsono Darsono Universitas Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i2.18213

Keywords:

Reading ability, fourth-grade students, elementary school, qualitative approach, internal and external factors

Abstract

The phenomenon of low reading ability of fourth grade elementary school students is the main focus of this study. The purpose of this study is to analyze the low reading ability of fourth grade students of SD Negeri 01 Bali Agung. The method in this study uses a qualitative approach through case studies or problems. Data collection techniques in this study were through in-depth interviews with teachers, and direct observation of the learning process in the classroom. The results obtained from this study are that low reading ability can be caused by two factors, namely internal factors and external factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sekar Tyas Ayu Ningrum, Universitas Lampung

Program Studi S1 ​​Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Lampung

References

Akda, Fita, M. 2021. Analisis Kesulitan Membaca pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Journal Naturalistic, ISSN 2528-2921. Riau: Universitas Islam Riau.

Dewi, R. P., & Hidayah, S. N. (2019). Studi Kasus: Metode Penelitian Kualitatif. 1-19.

Dewi, R. S., Fahrurrozi, U. H., & Wahyudi, A. (2020). Reading interest and reading comprehension a correlational study in Syarif Hidayatullah State Islamic University. Jakarta, Talent Development &Excellence, 12(1), 241-250.

Eny Widiyowati, Eni Dkk. 2018. Korelasi Antara Penguasaan Goi (Kosakata) Dan Pemahaman Dokkai(Membaca) Mahasiswa Politeknik Negeri Malang, Jurnal LinguistikTerapan. Malang. Vol.8. No.2.

Fani Muliawanti, S., Rizqia Amalia, A., Nurasiah, I., & Hayati, E. (2022). Analisis kemampuan membaca pemahaman siswa kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860-869.

Fauji V. A. Qutni. Membaca Nyaring (Al-Jahriyah) Dan Membaca Dalam Hati (Ash-Shamitah) Bahasa Arab Siswa Kelas Viti Mts Negeri 1 Purbalingga Tahun Ajaran 2018/2019. Linamol Arah Armal of Arabic Learning and Teaching, 9(1), 74-79.

Halim, M.. 4. Hermita, N., & Kurniaman, O. (2020). Analisis Kemampuan Membara Siswa Kelas 1 SDN 009 Kepau Jaya Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan. 3(1), 77-86

Ilmi, D. N., Hermawan, R., & Riyadi, A. R. (2017). Metode pembelajaran sq3r untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 88-99.

Mardika, Tiwi. 2017. Analisis faktor-faktor kesulitan membaca menulis dan berhitung siswa kelas I SD, (Pancurendang:Banyumas).

Nenu, M. A. R., Kaka, P. W., Sayangan, Y. V., & Laksana, D. N. L. (2024). PENGGUNAAN MEDIA KARTU SUKU KATA BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SDK WOLOMELI. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 10(1), 557-570.

Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Mahendra, H. H. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu

Priyeti. (2017). Usaha Meningkatkan Minat Baca Mahasiswa. Jurnal Pustaka Budaya.6(1), 55-67.

Putri, Salsabila, I. 2020. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Membaca Permulaan Siswa Kelas 03 di SDN Pondok Jagung 04 Seropong Utara. Skripsi. Tangerang: Universitas Muhammadiyah Tangerang

Rachmawati, N., Zulela, Z., Edwita, E., & Arita, A. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Hybrid Pada Keterampilan Literasi Digital Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 203-216.

Rafika, Nurma dkk. 2020. Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, ISSN 2621-8097. Madiun: Universitas PGRI Madiun.

ROZA, MP (2024). TEKNIK MEMBACA SQ3R DENGAN BANTUAN MEDIA PREZI PADA KETERAMPILAN PEMAHAMAN MEMBACA KELAS V.

Sakinah, W. P., & Ibrahim, N. (2023). Pengaruh Metode Sq3R Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar Else. ELSE (Elementary School Education Journal) This, 7(1), 38–45.

Sari, N. T. A., Nurmahanani, I., Adjie, N., & Rajasa, G. (2022). Persepsi Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah terhadap Aktivitas Membaca Nyaring (Reading Aloud): Sebuah Studi Kasus. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 17(2), 81-90.

Supantriadii, K. H., & Wardana, D. (2023). Analisis faktor-faktor rendahnya kemampuan membaca siswa kelas 3 SDN 7 Riau Silip. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3034-3048.

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Yusuf, F. B., & Wibowo, S. E. (2023). Literature Review: Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Penguatan Karakter. Refleksi: Jurnal Riset dan Pendidikan, 1(2), 62-70.

Published

13-01-2025

How to Cite

Wahyuni, I. ., Shalsabila, A. ., Ningrum, S. T. A. ., & Darsono, D. (2025). Analisis rendahnya kemampuan membaca peserta didik kelas IV di SD Negeri 01 Bali Agung. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 11(2), 22–29. https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i2.18213

Citation Check