Peningkatan keterampilan menulis kalimat berpola spok dengan model pembelajaran example non example pada siswa kelas IV sekolah dasar

Authors

  • Devi Kurnia Putri Universitas Kristen Satya Wacana, Indonesia
  • Henny Dewi Koeswanti Universitas Kristen Satya Wacana, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i2.18418

Keywords:

Writing Skills, example non example

Abstract

This classroom action research aimed to improve the writing skills of fourth-grade students at SD Kristen Satya Wacana in constructing SPOK pattern sentences using the Example Non-Example learning model. This research employed a classroom action research (CAR) design with two cycles and was conducted at SD Kristen Satya Wacana, Salatiga City. The subjects of this classroom action research were 23 fourth-grade students of class 4A at SD Kristen Satya Wacana, consisting of 12 boys and 11 girls. Data was collected and analyzed using quantitative data analysis techniques. The success rate of learning achievement increased from 39% in the pre-cycle to 74% in cycle I and further increased to 87% in cycle II. Based on the results, it can be concluded that the Example Non-Example learning model is effective in improving the writing skills of fourth-grade students at SD Kristen Satya Wacana, Salatiga City in constructing SPOK pattern sentences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astriani, R. (2017). Pengaruh model pembelajaran example non example berbantu media gaser terhadap ketrampilan menulis deskripsi siswa kelas IV SD N Ngesrep 01. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 91-99.

Munawaroh, V. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non-Example (Ene) Terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi Peserta Didik Kelas IV Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SD Muhammadiyah 1 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Nasution, S. (2019). Model Pembelajaran Inovatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Prenada Media.

Resminawati, L. (2016). Penerapan Model Kooperatif Tipe Example Non Example Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kalimat di Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 1(1), 131-141.

Sari, R., & Iskandar, A. (2020). "Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Menulis Siswa." Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8(2), 123-135.

Simanjuntak, E. B., & Husaini, L. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Model Example Non Example Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Medan. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 7(1).

Subroto, S., Markhamah, M., & Ngalim, A. (2019). Analisis Kemampuan Menulis Kalimat Deskriptif Siswa Kelas V Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Sudarwati, E., & Euis, M. (2018). Keterampilan Menulis: Teori dan Praktik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tya, S. A., Mulyaningsih, I., & Nuryanto, T. (2019). Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Melalui Model Example Non Example. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 77-99.

Widiati, U. (2021). "Motivasi Siswa dalam Pembelajaran Menulis: Tantangan dan Solusi." Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 45-57

Published

13-01-2025

How to Cite

Putri, D. K., & Koeswanti, H. D. . (2025). Peningkatan keterampilan menulis kalimat berpola spok dengan model pembelajaran example non example pada siswa kelas IV sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 11(2), 30–34. https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i2.18418

Citation Check