PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PUISI DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK PEMODELAN PADA SISWA KELAS III SD NEGERI MENDUNGAN 1 KOTA YOGYAKARTA

Penulis

  • Fetri Kusumawati Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Siti Rochmiyati Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v3i1.745

Kata Kunci:

Modeling Techniques, Poetry Reading Skills

Abstrak

This study aimed to describe the increase in activity and the skills of reading poetry in the third grade students of State Elementary School Mendungan 1 Yogyakarta using modeling techniques. This research is a classroom action research collaborative. Subjects of this study 21 students. The object of this research activity and the value of poetry reading skills. This research was conducted in two cycles. Instruments using observation, testing, and documentation. Test the validity of the data using content validity and interrater reliability. The results showed that the activity of students in prasiklus amounted to 55.6 % in the category enough, the first cycle to 70.4 % in both categories, and the second cycle be 80.8 % in both categories. Skills to read poetry on prasiklus 0 % , 52.4 % in the first cycle, and the second cycle be 85.7 %.

Biografi Penulis

Fetri Kusumawati, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Siti Rochmiyati, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Referensi

Aminuddin. 2013. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Arikunto, Suharsimi. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Fanny Vernilasari. 2013. Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi dengan Teknik Pemodelan pada Siswa Kelas V SD Negeri Karangrejo Yogyakarta Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: FKIP Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.

Hamruni. 2011. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Rahyubi, Heri. 2014. Teori-Teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Bandung: Nusa Media.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyanto. 2010. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Yuma Pustaka.

Unduhan

Cara Mengutip

Kusumawati, F., & Rochmiyati, S. (2017). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PUISI DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK PEMODELAN PADA SISWA KELAS III SD NEGERI MENDUNGAN 1 KOTA YOGYAKARTA. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(1). https://doi.org/10.30738/trihayu.v3i1.745

Terbitan

Bagian

Artikel