PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERTIF TIPE STAD TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI JOMBLANGAN TAHUN AJARAN 2019/2020

Authors

  • Annisa Lola Apriyani S Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Yuli Prihatni Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i3.8156

Keywords:

STAD learning model, learning outcomes, science

Abstract

The purpose of this study was to determine (1) the extent of the tendency of science learning outcomes with the STAD learning model (Student Teams Achievement Divisions). (2) The extent to which the tendency of science learning outcomes with expository learning models (3) find out the differences in science learning outcomes in class students V Jomblangan Public Elementary School uses the STAD learning model with expository learning model. This research was conducted in class V of SD Negeri Jomblangan, Bantuntapan district, Bantul, academic year 2019/2020 with a population of 64 students consisting of 2 classes. This type of research is quasi-experimental, VA, and VB grade students are taken as research samples. Data collection techniques used were test and documentation techniques. Validity and reliability tests are calculated using Microsoft Excel. The data analysis technique used is the initial ability test, normality test, homogeneity test, and independent-sample t-test. The results showed (1) the tendency of science learning outcomes using the STAD model was in the very high category with an average of 19.96 with a standard deviation of 7.86. (2) the tendency of science learning outcomes by using expository learning models in the high category with an average of 17.88 with a standard deviation of 8.72. (3) independent t-test results obtained t = 4,401 and p = 0,000 shows that there is a very significant difference between STAD learning models and expository learning models because of p <0,000.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azmiyawati, Choiril., dkk. 2008. IPA Salingtemas 5. Jakarta: Pusat Perbukuan.

Bundu, P. 2006. Penilaian keterampilan proses dan sikap ilmiah dalam pembelajaran sains sekolah dasar. Jakarta:

Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Hamdayana, Jumanta. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter.Bogor: Ghalia Indonesia.

Junmalini, N. K. (2017). Penerapan Model STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV. Journal of Education Action Research, 1(3), 260-270.

Lut. Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dengan Multimedia Dalam Peningkatan Pembelajaran Ipa Tentang Adaptasi Hewan Dan Tumbuhan Bagi Siswa Kelas V Sd Negeri Kebonsari Tahun Ajaran 2016/2017. KALAM CENDEKIA, Volume 5

Nomor 1.1, hlm. 80 – 85.

Runtu, Y. 2016. Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran STAD Pada Siswa Kelas V SD Inpres 1 Birobuli. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(6), 108598.

Sari, Yuliana. 2006. Hasil Belajar Fisika Melalui Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Index. Pekanbaru. Skripsi. Pekanbaru; UR.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.

Jakarta: Kencana.

Susilowati, Eko., dkk. 2010. Ilmu Pengetahuan Alam 5. Jakarta: Pusat Perbukuan.

Tohari, E. R., Hanifah, N., & Jayadinata, A. K. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Melalui Permainan Tulis Kata Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Jenis-Jenis Usaha Ekonomi. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 271-280.

Wariyono, 2011. Penerapan Model Pembelajaran Koopertif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Jajartunggal II/451 Surabaya Skripsi tidak diterbitkan. Surabaya: S1 PGSD Unesa. (file:///C:/Users/Lola/Downloads/24657-28951-1-PB.pdf) diakses 15 Janiari 2020

Wibowo, dkk. 2016. Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD dalam Peningkatan Pembelajaran Bangun Datar pada Siswa Kelas V SD. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, (Online), 4(1): 1-7.

Zainal, Aqib. 2014. Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual Inovatif. Bandung: Yrama Widya.

Published

15-07-2020

How to Cite

Apriyani S, A. L., & Prihatni, Y. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERTIF TIPE STAD TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI JOMBLANGAN TAHUN AJARAN 2019/2020. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(3). https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i3.8156

Citation Check