Analisis Kesiapan Belajar Siswa Kelas XII Madrasah Aliyah Negeri 1 Serang dalam Mengikuti Mata Pelajaran Matematika

Authors

  • Shevia Annisa Universitas Negeri Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Heni Pujiastuti Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/union.v9i3.10309

Keywords:

readiness, learning, mathematics

Abstract

This study aims to analyze the learning readiness of class XII students of MA Negeri 1 Serang in participating in mathematics lessons. The type of research used is descriptive qualitative research. This research was conducted in March – June 2021 with the subject of class XII students at MA Negeri 1 Serang. The sampling technique used is purposive sampling. Research instruments in the form of questionnaires, observations and interviews. The procedure for implementing the data includes the preparation stage, stages and stages of journal preparation. Data processing was carried out by analyzing the results of the student learning readiness questionnaire by calculating the suspension obtained and then describing it with a presentation according to the learning readiness category. The results showed that the readiness of class XII Madrasah Aliyah Negeri 1 Serang students was included in the sufficient category with an average percentage of 74.15%. The results of the research on the aspect of physical readiness obtained a percentage of 77.30%, psychological readiness of 76.11%, material readiness of 74.19% and cognitive readiness obtained the lowest score of 68.19%.

Author Biographies

Shevia Annisa, Universitas Negeri Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan Matematika

Heni Pujiastuti, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan Matematika

References

Audihani, A. L., Hidayah, F. F., & Ristanti, D. A. (2019). Analisis Kesiapan Belajar Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Kimia Materi Hidrokarbon. Seminar Nasional Edusainstek FMIPA UNIMUS 2019, 149–156.

Darsono. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.

Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fitriyana, E. (2013). Hubungan Antara Kesiapann Belajar dan Hasil Belajar Matematika Warga Belajar Kelas XI kelompok Belajar Paket C SKB Bondowoso Semester Genap Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Pendidikan Indonesia.

Nofita, S. (2014). Analisis Kesiapan Belajar Pada Proses Pembelajaran. Universitas Jambi.

Riduwan. (2010). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sprenger, M. (2011). Cara Mengajar agar Siswa Tetap Ingat. Jakarta: Erlangga.

Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sulaeman, M. (2008). Tingkat Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Emosional kaitannya dengan Keberhasilan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam, Vol XI No I, (33-46).

Sutikno. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Syahputra, M. R. (2016). Pengaruh Persiapan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Kuadrat dan Akar Kuadrat Bilangan Bulat Siswa SMP Swasta Bandung Percut Sei Tuan. Jurnal Matik Penusa, 19(1), 79–86. Retrieved from http://e-jurnal.pelitanusantara.ac.id/index.php/mantik/article/view/108

Umam, K., Education, F. F.-J. of N., & 2016, undefined. (2015). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Program Paket C. In journal.unnes.ac.id. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jne

Usman, U. (2003). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Wahyuni. (2005). Pengaruh Kesiapan Belajar, Motivasi Belajar Dan Pengulangan Materi Pelajaran Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas Ii Ma Al Asror Gunung Pati Tahun Pelajaran 2004/2005. Jounal of EST, 10–13.

Published

2021-11-30

How to Cite

Annisa, S., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kesiapan Belajar Siswa Kelas XII Madrasah Aliyah Negeri 1 Serang dalam Mengikuti Mata Pelajaran Matematika. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 257–270. https://doi.org/10.30738/union.v9i3.10309

Issue

Section

Artikel

Citation Check