Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent

Authors

  • Rima Qoriawati Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Ida Sulistyawati
  • Via Yustitia

DOI:

https://doi.org/10.30738/union.v9i2.10516

Keywords:

Mathematics Literacy, Field Independent Cognitive Style

Abstract

ABSTRAK

Literasi matematika adalah kemampuan seseorang untuk memecahkan masalah kontekstual melalui penerapan matematika, pentingnya literasi matematika diterapkan agar siswa dapat menggunakan penguasaan konsep matematika untuk memecahkan masalah yang dihadapi. Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mengetahui kemampuan literasi matematika siswa kelas 4 SDN Menanggal 601 Surabaya dengan gaya kognitif Field Independent (FI), Metode penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Subjek dalam penelitian ini adalah empat siswa yang dipilih secara acak berdasarkan kriteria dan diperoleh siswa dengan gaya kognitif (FI) di SDN Menanggal 601 Surabaya. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah pengisian angket, pemberian tes literasi matematika materi pecahan dan wawancara. Teknik analisis yang digunakan adalah pengolahan data, pengkodean dan interpretasi data. Untuk mengecek keabsahan data peneliti melakukan triangulasi uji penyidik dan teknik. Hasil yang diperoleh adalah Siswa dengan gaya kognitif Field Independent pada indikator mengidentifikasi informasi dan mampu menuliskan hal-hal yang diketahui dan ditanyakan dari soal dan menjelaskan dengan jelas saat melakukan wawancara dengan peneliti dan pada indikator menyimpulkan masalah mampu menuliskan kesimpulan yang diperoleh dari pertanyaan pada lembar jawaban dan menjawab uraian wawancara dengan jelas.


ABSTRACT

Mathematics literacy is a person's ability to solve contextual problems through the application of mathematics, the importance of mathematical literacy is applied so that students can use the mastery of mathematical concepts to solve problems faced. This study aims to (1) To find out the math literacy skills of grade 4 students at SDN Menanggal 601 Surabaya with field independent (FI) cognitive style, This research method uses qualitative method with case study approach. The subjects in this study were four students who were randomly selected based on criteria and obtained students with cognitive style (FI) at SDN Menanggal 601 Surabaya. Data collection techniques used are filling out questionnaires, providing tests on mathematical literacy of fractional material and interviews. The analysis techniques used are processing data, coding and interpreting data. To check the validity of the data researchers conducted a triangulation test of investigators and techniques.The results obtained is Students with an independent field cognitive style on indicators identify information and are able to write down things that are known and asked from the questions and explain clearly when conducting interviews with researchers and on indicators concluding problems are able to write conclusions obtained from questions on the answer sheet and answer interview descriptions clearly

Author Biography

Rima Qoriawati, Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

References

Izzati, L. (2019). Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent. Tesis Unversitas Pendidikan Indonesia.

Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research fourth edition. Boston: Pearson., inc.

Mahdiansyah, & Rahmawati. (2014). Literasi Matematika Siswa Pendidikan Menengah: Analisis Menggunakan Desain Tes Internasional dengan Konteks Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 452. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i4.158

Mevarech, Z. R., & Fan, L. (2018). Cognition, Metacognition, and Mathematics Literacy. 261–278. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66659-4_12

OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. In OECD Report. https://doi.org/10.1787/9789264190511-en

Silma, U., Sujadi, I., & Nurhasanah, F. (2019). Analysis of students’ cognitive style in learning mathematics from three different frameworks. AIP Conference Proceedings, 2194(December). https://doi.org/10.1063/1.5139850

Solomon, Y. (2008). Mathematical Literacy. Mathematical Literacy, (January 2014). https://doi.org/10.4324/9780203889275

Thomson, S., Hillman, K., & Lisa De Bortoli. (2013). A Teacher ’s Guide to PISA Mathematical Literacy. Victoria: ACER Press.

Yustitia, V., Amin, S. M., & Abadi. (2020). Mathematical literacy in pre-service elementary school teacher: A case study. Journal of Physics: Conference Series, 1613(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1613/1/012054

Yustitia, V, Siswono, T. Y. E., & Abadi. (2021). Numeracy of prospective elementary school teachers: a case study. Journal of Physics: Conference Series, 1918(4), 042077. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1918/4/042077

Yustitia, Via, & Juniarso, T. (2019). Literasi Matematika Mahasiswa dengan Gaya Belajar Visual. http://journal.upgris.ac.id/index.php/malihpeddas 9(2), 100–109.

Published

2021-07-30

Issue

Section

Artikel