Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa

Authors

  • Somawati Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/union.v10i2.12231

Keywords:

independence, learning achievement, mathematics student

Abstract

The purpose of this study is to know empirically about the relationship of learning independence to student learning achievement. The method used in this study is the survai method. The sample used in this study as many as 40 students using probability sampling devoted to simple random sampling. This study has a reliability coefficient of 0.841 so that the instrument is declared reliable. The hypothesis of this study is that there is a significant relationship between student learning independence and student learning achievement. Before hypothesis testing is first done testing the prerequisites of analysis using the liliefors test for the normality test. At the signification level of 0.05 with the liliefors test obtained L0 = 0.1194 and Ltable = 0.1401 (L0 < Ltable), then the study distributed normally. Regression signification test at signification level 0.05 is obtained Fcount 0.62 while Ftable 2.19 in other words accept H0 and linear pattern regression model. Hypothesis testing with a t test with a significant level of 0.05. From the results of the calculation obtained tcount 2.16 whereas ttable 2,042 (2.16 > 2,042). Therefore, H0 rejected and H1 accepted. The study concluded that there’s a big influence between learning independence on students' learning achievement.

References

Afif, M. (2019). Penerapan Metode Sorogan dalam Meningkatkan Baca Kitab di Pondok Pesantren Tarbiyatun Nasyi’in. KABILAH : Journal of Social Community. https://doi.org/10.35127/kbl.v4i2.3592

Amir, A., Matematika, D. P., & Padangsidimpuan, I. (2016). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL EKSAKTA.

Bungsu, T. K., Vilardi, M., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Smkn 1 Cihampelas. Journal on Education, 1(2), 382-389.

Fitri, N. (2019). Digitalisasi Sekolah Percepat Perluasan Akses Pendidikan Berkualitas di Daerah 3T. Kemendikbud.

Harnovinsah. (2019). Modul 3 Metodologi Penelitian: Metode Pengumpulan Data. Pusat Bahan Ajar Dan E-Learning Universitas Mercu Buana.

Hartini, S., & Sumardi. (2018). Penilaian Kemandirian Belajar Matematika Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Managemen Pendidikan.

Hidayat, A. L. (2021). Peran Komunikasi Keluarga dalam Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus Tuna Grahita di Yayasan Rumah Bersama. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.35326/medialog.v4i1.1010

Listyaningsih, L., Suyanto, T., Jatiningshih, O., & ... (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Artikel Tentang Pandemi Covid 19 Untuk Pendidikan Karakter Siswa Pada Guru Ppkn Smp Di …. … Journal: Jurnal ….

Murzanita, M. (2019). Tingkat Kemandirian Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran IPA. MAGISTRA: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i2.1421

Nurhayati, N. (2021). Upaya Suvervisi Akademik untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Madrasah dalam Membuat RPP di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 18 Pidie. Jurnal Sains Riset. https://doi.org/10.47647/jsr.v11i1.402

Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.430

Pahlevi, G. R., & Salve, H. R. (2018). Regulasi Emosi dan Resiliensi pada Mahasiswa Merantau yang Tinggal di Tempat Kos. Jurnal Psikologi. https://doi.org/10.35760/psi.2018.v11i2.2263

Pranata, & Ardi, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Mobile Mengintegrasikan Model Pembelajaran VAK (Visual, Auditory, Kinesthetic) untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar Pemrograman Dasar pada Siswa Kelas X TKJ di SMK Negeri 2 Singosari. SKRIPSI Jurusan Teknik Elektro - Fakultas Teknik UM.

Rachmawati, N., Dwiantoro, L., & Santoso, A. (2018). Pendidikan Keperawatan Berkelanjutan dan Perencanaan Karir: Strategi Meningkatkan Komunikasi Interprofesional Yang Efektif. Jurnal Kepemimpinan Dan Manajemen Keperawatan. https://doi.org/10.32584/jkmk.v1i1.71

Rizki, I., Marzuki, M., & Sadrina, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk meningkatkan keaktifan siswa Kelas XI pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Radio dan Televisi di SMK Muhammadiyah 1 Banda Aceh. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro. https://doi.org/10.22373/crc.v3i1.4241

Rohmani, E. F. dan M. (2016). Penerapan Metode E-Learning Menggunakan Edmodo Di SMK GEMA BANGSA Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Bidang IPTEK. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru (TING) VIII.

Sari, D. R., & Rasyidah, A. Z. (2020). Peran Orang Tua pada Kemandirian Anak Usia Dini. EARLY CHILDHOOD : JURNAL PENDIDIKAN. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i1.441

Setiawan, W. (2019). Survei Peran Guru Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi Terhadap Terlaksananya Pendidikan Kesehatan Di SMP Se- Kecamatan Lakarsantri Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan.

Suda, I. K. (2017). Pasraman Sebagai Energi Pendidikan Agama dan Seni Hindu dalam Dominasi dan Hegemoni Pendidikan Modern. Soshum : Jurnal Sosial Dan Humaniora. https://doi.org/10.31940/soshum.v7i3.714

Sulistyowati, M., & Widyastuti, I. (2017). Model Konseptual Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Berwirausaha (Pendekatan Role Model Theory). ProBank. https://doi.org/10.36587/probank.v2i1.129

Syelitiar, F., & Putra, A. (2021). Systematic Literatur Review: Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. Sepren. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.490

Tindagi, M. G. K. (2016). Yesus : Sosok Guru Agung (Kompetensi Dan Profesionalitas Dasar Guru PAK). Missio Ecclesiae.

Saviqoh, I.D. (2021). Analisis Pola Hidup dan Dukungan Keluarga pada Pasien Diabetes Melitus Tipe 2 Di Wilayah Kerja Puskesmas Payung Sekaki. HEALTH CARE : JURNAL KESEHATAN. https://doi.org/10.36763/healthcare.v10i1.116

Wahyuningsih, S. (2020). Aspek Religi-Edukatif Pemahaman Ibadah Mu’amalah Melalui Penerapan Model Pembelajaran U.G.L Di Kelas III SDN 064969 Kecamatan Medan Tembung Pada Semester I T.P. 2018/2019. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology). https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2431

Published

2022-07-12

How to Cite

Somawati. (2022). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 135–145. https://doi.org/10.30738/union.v10i2.12231

Issue

Section

Artikel

Citation Check