HUBUNGAN ANTARA KECEMASAN DALAM MENGHADAPI MATA PELAJARAN MATEMATIKA DAN PERHATIAN ORANG TUA DENGAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP 1 BANGUNTAPAN
DOI:
https://doi.org/10.30738/.v2i1.1243Keywords:
math anxiety, parental concern, and mathematics achievementAbstract
The purposes of this research is to know. 1) tendency of math anxiety, parental concern, and mathematics achievement, 2) correlation among math partially, and 3) relative contribution and effective contribution of each predictor. The subjects of this research is 112 students class 7th grade of junior high school 1 Banguntapan Bantul. Data collection techniques are questionnaires and test. The results showed that: 1) tendency of math anxiety is moderate, parental concern is high, and mathematics achievement is high, 2) there are: corelation positive among math anxiety and parental concern with mathematics achievement, corelation negative between math anxiety with mathematics achievement, and corelation positive between parental concern with mathematics achievement 3) relative contribution of math anxiety is 84,23%, relative contribution of parental concern is 15,77%, effective contribution of math anxiety and parental concern with mathematics achievement is 21,1%.
References
Adang Hambali & Ujam Jaenudin. 2013. Psikologi Kepribadian. Bandung: Pustaka Setia.
Anas Sudijono. 2012. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Rajawali Press.
Imam Ghozali. 2009. Aplikasi Analisi Multivariate dengan Program SPSS. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Johana E. Prawitasari. 2012. Psikologi Terapan. Jakarta : Erlangga.
Muhibbin Syah. 2012. Psikologi Belajar. Jakarta : Raja Grafindo.
Mutiatus Solikah. 2012. Pengaruh Kecemasan Siswa Pada Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Diunduh dari http://ejoutnal.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/251/baca-artikel pada 17 Februari 2013
Sugiyono. 2012. Statistika untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta
Suharsimi Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.
Tya Anggreini. 2010. Hubungan Antara Kecemasan Dalam Menghadapi Mata Pelajaran Matematika Dengan Prestasi Akademik Matematika Pada Remaja. Diunduh pada 26 Februari 2013 di http://www.gunadarma.ac.id/library /articles/graduate/psychology/2010/Artikel_10505235.pdf
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak