The Relationship between Learning Motivation and Parents Attention with Mathematics Learning Results of Middle School Students

Authors

  • Latifah Aldin Fajrina Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Tri Astuti Arigiyati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Fitria Sulistyowati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/union.v10i3.13149

Keywords:

Learning Motivation, Parental Attention, Mathematics Learning Results

Abstract

This research aims to determine positive and significant connection between learning motivation and parents attention with mathematics learning results of class IX SMP Negeri 1 Lendah partially and simultaneously. This type of research is correlational research. Population this research is 191 students, the sample searched by simple random sampling technique. Data learning motivation and parents attention collected by questionnaire, and students mathematics learning results obtained by documentation. The data then analyzed by t-test and F-test to determine the connection partially and simultaneously. The results showed a positive and significant connection between learning motivation with mathematics learning results; there is a positive but not significant connection between parents attention with mathematics learning results; and there is a positive and significant connection between learning motivation and parents attention with mathematics learning results.

References

Andriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Arigiyati, T. A. (2017). Pengaruh Minat dan Perhatian Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP. TRANSFORMASI-Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, I(1), 27–35.

Arigiyati, T. A., Sulistyowati, F., & Kusmanto, K. (2020). Modul komputasi matematika untuk meningkatkan motivasi mahasiswa. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2), 104–114. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i2.14453

Boy, Y. Y., Utami, P. P., & Erwianti, A. (2020). Hubungan antara Perhatian Orang Tua dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Hak Asasi Manusia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II.

Fadila, F., Ningsih, C. A., Syifa, I., Arsyia, I. N., Pramana, M. B., & Muflichatin, N. A. (2021). Hubungan Motivasi Belajar Peserta Didik terhadap Hasil Belajar Matematika di SMP Negeri 19 Kota Tegal. Pena Kreatif : Jurnal Pendidikan, 10.

Ihsan, N., Zulman, & Adriansyah. (2018). Hubungan Daya Ledak Otot Tungkai dan Dayatahan Aerobik Dengan KemampuanTendangan Depan Atlet Pencak Silat Perguruan Pedang Laut Pariaman. Jurnal Performa Olahraga, 3(1).

In’am, A. (2020). Penyelesaian Masalah Matematika. AM Publishing.

Lilawati, A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630

Marbun, Y. M. R. (2021). Pengaruh Perhatian orang Tua dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Matematics Paedagogic, 5(2), 111–120.

Maryuliana, Subroto, I. M. I., & Haviana, S. F. C. (2016). Sistem Informasi Angket Pengukuran Skala Kebutuhan Materi Pembelajaran Tambahan sebagai Pendukung Pengambilan Keputusan di Sekolah Menengah Atas Menggunakan Skala Likert. Jurnal Transistor Elektro Dan Informatika (TRANSISTOR EI), 1(2), 1–12.

Surat Edaran Mendikbud Nomer 4 Tahun 2020, 300 (2020)

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 659–663.

Praptono. (2020). Pendidikan pada Masa Wabah. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Raihan. (2017). Metodologi Penelitian. In Universitas Islam Indonesia. Universitas Islam Indonesia.

Rejeki, D., Harini, E., Istiqomah, I., & Sulistyowati, F. (2021). Team Games Tournament dan Numbered Head Together dalam Pembelajaran Bangun Datar. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 29–40.

Sandy, L. L., Suryadi, & Nasrullah, A. (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 2.

Sari, H. P. (2020, March 14). Tanggapi WHO, Pemerintah Nyatakan Wabah Corona sebagai Bencana Nasional. KOMPAS.Com. https://nasional.kompas.com/read/2020/03/14/21353071/tanggapi-who-pemerintah-nyatakan-wabah-corona-sebagai-bencana-nasional?page=all

Sumiyati, T., Amri, B., & Sukayasa. (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konsep Diri, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Tentang Matematika Kelas VIII SMP. Jurnal Mitra Sains, 5(2), 84–94.

Suratman, A., Afyaman, D., & Rakhmasari, R. (2019). Pembelajaran Berbasis TIK terhadap Hasil Belajar Matematika dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Analisa, 5(1), 41–50. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4828

Uno, H. B. (2019). Teori Motivasi dan Pengukurannya : Analisis di Bidang Pendidikan (Junwinanto (ed.); 1st ed.). Bumi Aksara.

Wijayanti, N., & Widodo, S. A. (2021). Studi Korelasi Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Selama Daring. Journal of Instructional Mathematics, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.37640/jim.v2i1.849

Published

2022-11-15

How to Cite

Fajrina, L. A., Arigiyati, T. A., & Sulistyowati, F. (2022). The Relationship between Learning Motivation and Parents Attention with Mathematics Learning Results of Middle School Students. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(3), 347–356. https://doi.org/10.30738/union.v10i3.13149

Issue

Section

Artikel

Citation Check