UPAYA PENINGKATAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) SISWA KELAS VII MTS. YP. NURUL HUDA TANAH ABANG PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.30738/.v2i1.15Keywords:
TPS, Activity, achievementAbstract
The problem of the research is whether the effort of learning using method TPS can improve the student activity and achievement in class VII D MTs. YP. Nurul Huda Tanah Abang Palembang. The aim of the research is to design and apply the TPS in VII D class of MTs. YP. Nurul Huda Tanah Abang Palembang to improve the student’s activities and achievementsin math. The researcher did a class action research through two cycles. Each cycles consist of: planning, action, observation and reflection. The technique of data collection is through observation, questioner and test. The researcher analyzes the data using test validity and reliability. The result of is research is there is an improvement of the student’s activities  and achievement by applying the method TPS in math.
References
Arifah Muzayyanah. 2011. Upaya Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa dalam Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatiftipe Think Pair Share di SMAN 1 Godean. Yogyakarta. Skripsi sarjana tidak diterbitkan: Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.
Dwi Aryati. 2011. Peranan Seorang Guru dalam Pembelajaran Kooperatif. http://repository.upi.edu/operator/upload/s_pgsd_0905344_chapter1.pdf
Dwi Margo Utomo. 2008. Peningkatan Peran Aktif dan Prestasi Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share di SMPN 1 Ayah Kebumen. Yogyakarta. Skirpsi sarjana tidak diterbitkan: Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.
Hermawan. 2007. Pengertian Keaktifan. http://www.jurnalskripsi.net/pengertian- keaktifan-belajarsiswa/2011/136
Joko Supriyanto. 2009. Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika dengan Pendekatan Pendidikan Matematika (PMR) siswa kelas V Taman Muda Ibu Pawiyatan Tamansiswa Yogyakarta. Yogyakarta. Skripsi sarjana tidak diterbitkan: Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
Lie, A. 2005. Cooperatif Learning. Jakarta: Grasindo.
Nurul Hidayah. 2010. Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Melalui Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) Pada Siswa Kelas IV SDN Madyopuro I di Malang. SripsiSarjana: Universitas Islam NegeriMaulana Malik Ibrahim.
Suharsimi Arikunto, dkk. 2008. Penelitian Tindakaan Kelas (Edisi Revisi). Jakarta: BumiAksara.
Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta. PT RinekaCipta.
Yeni. 2010. Langkah-langkah Metode Pembelajaran TPS (Think Pair Share). Diunduh dari http://fisikasma-online.blogspot.com.