UPAYA MENINGKATKAN MINAT DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN METODE JOYFUL LEARNING PADA SISWA KELAS VIIG SMP NEGERI 2 SANDEN TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Authors

  • Fisa Bil Huro
  • Benedictus Kusmanto

DOI:

https://doi.org/10.30738/.v3i1.289

Keywords:

Joyful Learning, interests, mathematics achievement

Abstract

The research purposes to increases interest and mathematics achievement with Joyful Learning method in class VII G SMP Negeri 2 Sanden. The research subjects were students of class VII G SMP Negeri 2 Sanden and object of this research were interests and mathematics achievement. The results showed that interest and mathematics achievement increase. The results can be seen from questionnaire data pre-term by 62.88% with moderate category, increased to 69.16% with the moderate category in first term. Then increased again to 78.01% in second term with the high category. The results of mathematics achievement obtained from test, with percentage completeness obtained pre-term 16.67% with an average of 56.07. In first term increased to 63.33% with an average of 69.02 and in second term increased to 80% with average value of 80.67.

References

Arif Yosodipuro. 2013. Siswa Senang Guru Gemilang. Jakarta: Gramedia.

Cahya Prihandoko. 2006. Memahami Konsep Matematika secara Benar & Menyajikan dengan Menarik. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah dan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Gulo, W. 2010. Metodologi Penelitian. Jakarta : Grasindo.

Mohammad Jauhar. 2011. Implementasi PAIKEM. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Moh. Uzer Usman. 2001. Menjadi Guru Profesional. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2005. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Oemar Hamalik. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rochiati Wiratmaja. 2007. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rhosdakarya.

Sardiman, A.M. 2009. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Slameto. 2004. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sri Subarinah. 2006. Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Suharsimi Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Usman, M.U., dan Setiawati, Lilis. 2002. Upaya Optimalisasi Kegiatan belajar mengajar. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Published

2015-03-11

Issue

Section

Artikel