PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VIII F SMP NEGERI 15 YOGYAKARTA

Authors

  • Bernadetha Adityaningrum
  • A. A Sujadi

DOI:

https://doi.org/10.30738/.v3i2.308

Keywords:

Interest, Learning Achievement, Mind Mapping

Abstract

The purpose of this research was to describe the type cooperative learning mind mapping in improving the interest and learning achievement math of class VIII F SMP Negeri 15 Yogyakarta. The type of this research is a classroom action research. Subject in this study were students of class VIII F SMP Negeri 15 Yogyakarta, there are 34 students. The objective of this research is the interest and learning achievement using cooperative learning in mind mapping model. The results of this research showed that after application of the learning model, the interest and learning achievement were increased. The percentage of students interest  in the first cycle in the mount of 70.18% to 80.76% in the second cycle. The students’ math learning achievement also be increased can be seen of the average percentage of the initial capabilities of students in the first cycle 63,02 to 72,73 and the second cycle of the percentage becomes 78.71. Thus, advised teachers to implement cooperative learning model of mind mapping to improve  the interest and learning achievement.

References

Agus Suprijono. 2009. Cooperative Learning, Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Akhmad Fauzy. 2013. Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik. Makalah Seminar Nasional Matematika dan pendidikan matematika di UNY, 9 November 2013.

Anas Sudijono. 2012. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nana Sudjana. 2011. Penilaian hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nana Syaodih Sukmadinat. 2007. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

S. B. Waluya. 2012. Peran Matematika dan Pendidikan Matematika Dalam Membangun Karakter Bangsa. Makalah Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika di UNY, 10 November 20112.

Slameto. 2010. Belajar & Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

_______________ . 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: BumiAksara.

Susanto Windura. 2009. Belajar Menyenangkan Dengan Mind Mapping. Jakarta: Erlangga.

Widodo. 2013. Penerapan Matematika Dalam Mencerdaskan Kehidupan Bangsa. Makalah Seminar Nasional Pendidikan Matematika di UNY, 2 Maret 2013.

Published

2015-07-11

How to Cite

Adityaningrum, B., & Sujadi, A. A. (2015). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VIII F SMP NEGERI 15 YOGYAKARTA. Union : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2). https://doi.org/10.30738/.v3i2.308

Issue

Section

Artikel