UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE SISWA KELAS VIII D SMP N 1 PLERET

Authors

  • Purwanti Handayani
  • AA Sujadi

DOI:

https://doi.org/10.30738/.v2i2.65

Keywords:

Liveliness, Achievement, Think Pair Share (TPS)

Abstract

The purpose of this research was to describe the liveliness and achievement in class VIII D SMP N 1 Pleret using Think Pair Share (TPS). This research is class action research. The Subjects in this research is students of class VIII D SMP N 1 Pleret which consisted of 30 students. The technique of data is conducted with the test, observation, and documentation. The results showed that average the liveliness and achievement has increased. The liveliness on pre-term 37,08% increase to 60,82% in first term and increased again to 81,87% in second term and the acviement from 72,70 increased to 76,08 in first term and increased again to 80,93 in second term. The percentage of the KKM also increased from 46,67% to 63,33% in first term and increased again to 80% in second term. So researcher hoped teachers can apply TPS.

References

Abu Ahmadi & Widodo Supriyono. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Anas Sudijono. 2011. Pengantar Evaluasi pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Asep Jihad & Abdul Haris. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Dimyati & Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ester Lince Napitupulu. 2012. Prestasi Sains Dan Matematika Indonesia Menurun. Online. http://edukasi.kompas.com. Diunduh pada tanggal 03 Januari 2013.

Isjoni. 2011. Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan kecerdasan komunikasi antar peserta didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kunandar. 2007. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

________. 2009. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

La Iru dan La Ode Safiun Arihi. 2012. Analisis Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

LTF. 2009. Pakai Bahasa dan Logika, Matematika Tidak Akan Rumit!. Online. http://edukasi.kompas.com. Diunduh pada tanggal 03 Januari 2013.

Miftahul Huda. 2013. Cooperative learning metode, teknik, struktur, dan model . Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Muslimin Ibrahim. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: University Press Unesa.

Oemar Hamalik. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Suharsimi Arikunto. 2010. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Zainal Aqib. 2013. Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Published

2014-07-11

How to Cite

Handayani, P., & Sujadi, A. (2014). UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE SISWA KELAS VIII D SMP N 1 PLERET. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/10.30738/.v2i2.65

Issue

Section

Artikel

Citation Check