UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN THINK-PAIR-SHARE PADA SISWA KELAS VII A DI SMP MUHAMMADIYAH SALAM KABUPATEN MAGELANG

Authors

  • Meta Galuh Septiardi
  • AA Sujadi

DOI:

https://doi.org/10.30738/.v2i2.74

Keywords:

liveliness, learning achievements, Think-Pair-Share

Abstract

The purpose of this study was to improve liveliness and mathematics achievement in cooperative students of class VII A SMP Muhammadiyah Salam Magelang with cooperative learning TPS (Think Pair Share). This research is Classroom Action Research (CAR). The subjects in this study were students of class VII A which is 15 students who comprised 10 male students and 5 female students. Research findings indicate that the liveliness and increase math achievement. This can be shown by an increase in the average yield percentage of student learning liveliness based on the observation sheet for each cycle is the first cycle of student liveliness and 63.33% for the second cycle was 88.83%. While the average value interpretation of students' mathematics learning increased from an average initial value of the average of 46.33 to 55.67 in the first cycle and the second cycle to 84,67.

References

Anita, Lie. 2005. Cooperative Learning: Mempraktikan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: PT Gramedia.

Anton Mulyono. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Dwi Margo Utomo. 2008. Peningkatan Peran Aktif Dan Prestasi Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share Pada Siswa Kelas IX-D SMP Negeri 1 Ayah Kebumen Tahun Pelajaran 2008/2009. Skripsi. Yogyakarta: JPIMPA, FKIP UST.

Eti Trisnawati. 2008. Upaya Meningkatkan Peran Aktif Siswa Dan Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Berpasangan Di Kelas XII IPA 1 SMA PIRI 2 Yogyakarta Tahun Ajaran 2008/2009. Skripsi. Yogyakarta: JPIMPA, FKIP UST.

Erma Meiati. 2008. Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Berpasangan Think-Pair-Square (Berpikir-Berpasangan-Berempat) Siswa Kelas VII Semester I SMP Taman Muda Yogyakarta Tahun Ajaran 2008/2009. Skripsi. Yogyakarta: JPIMPA, FKIP UST.

Erman Suherman. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Konteporer. Bandung : ICA-UPI.

Muslimin Ibrahim, dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UniversitasNegeri Surabaya.

Rochiati Wiriaatmadja. 2005. Metode Penelitian Tindakan Kelas: Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Peneliian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta: Rineka Cipta.

_________________. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta : Bumi Aksara.

Published

2014-07-11

How to Cite

Septiardi, M. G., & Sujadi, A. (2014). UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN THINK-PAIR-SHARE PADA SISWA KELAS VII A DI SMP MUHAMMADIYAH SALAM KABUPATEN MAGELANG. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/10.30738/.v2i2.74

Issue

Section

Artikel

Citation Check