Hubungan Persepsi Matematika, Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Matematika

Authors

  • darmanto - darman Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • I Arcana Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
  • Dafid Setiana Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/union.v9i3.9302

Keywords:

Persepsi Matematika, Kemandirian Belajar, Perhatian Orang Tua, Prestasi belajar Matematika

Abstract

This study aims to determine whether there is a positive and significant correlation between perceptions of mathematics, independent learning, and parents' attention to mathematics learning achievement class X students of SMAN 1 Parittiga. The research method used is ex post facto. The population of this research is all students of class X at SMAN 1 Parittiga, with 35 students taken by cluster random sampling. The data was collected by questionnaire and test. The instrument used fulfills the validity and reliability test. Analysis prerequisite tests include normality, linearity, and multicollinearity. Hypothesis testing using multiple linear regression test and partial correlation test. The results showed that the tendency of high mathematics perception, very high independent learning, high parental attention and high mathematics learning achievement. The multiple correlation coefficient (R) is 0.867 with sig = 0.000 <0.05, and you get SE (X1) = 6.9%, SE (X2) = 61.2%, and SE (X3) = 7.2%.

References

Amin, A. (2018). Sinergisitas Pendidikan Keluarga, Sekolah Dan Masyarakat; Analisis Tripusat Pendidikan. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 16(1), 106–125.

Ardyanti, S. I., & Harini, E. (2015). Hubungan antara adversity quotient, self efficacy dan kebiasaan belajar dengan prestasi belajar matematika siswa kelas x kecantikan SMK Negeri Se-Kecamatan Umbulharjo. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 296–297.

Arigiyati, T. A., Kusmanto, B., & Widodo, S. A. (2019). Validasi Instrumen Modul Komputasi Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 2(1).

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. In Jakarta: Bumi Aksara. Bumi Aksara.

Budiyono. (2009). Statistik untuk Penelitian Edisi Ke-2. UNS Press.

Dahar, R. W. (2011). Teori-teori belajar dan pembelajaran. Jakarta: Erlangga, 136, 141.

Gasong, D. (2018). Belajar dan pembelajaran. Deepublish.

Kuncoro, K. S., Suyitno, A., & Sugiharti, E. (2014). Keefektifan Pembelajaran TPS Berbantuan Mouse Mischief Terhadap Hasil Belajar Siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(2), 205–211. https://doi.org/10.15294/kreano.v5i2.4551

Marbun, S. M., Th, S., & PdK, M. (2018). Psikologi Pendidikan. Uwais Inspirasi Indonesia.

Mustakim, U. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran di Era New Normal Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Matematika Diskrit: Effectiveness of Discrete Mathematics Learning in New Normal Era on Student’s Learning Achievement. Uniqbu Journal of Exact Sciences, 1(1), 41–45.

Rahman, T., Rustaman, N., Syaodih, N., & Poedjiadi, A. (2006). Profil Kemampuan Generik Perencanaan Percobaan Calon Guru Hasil Pembelajaran Berbasis Kemampuan Generik Pada Praktikum Fisiologi Tumbuhan. Educare.

Rohman, F. (2018). Peran Pendidik Dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah/Madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1).

Sari, F. M., & Harini, E. (2015). Hubungan Persepsi Siswa terhadap Mata Pelajaran Matematika Minat Belajar dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1). https://doi.org/10.30738/.v3i1.280

Sari, S. M. (2005). Peran Warna Interior terhadap Perkembangan dan Pendidikan Anak di Taman Kanak-Kanak. Dimensi Interior, 2(1), 22–36.

Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2010). Metode penelitian pendidikan. Pendekatan Kuantitatif.

Suhendri, H. (2015). Pengaruh metode pembelajaran problem solving terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kemandirian belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).

Sukardi, H. M. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi Dan Praktiknya (Edisi Revisi). Bumi Aksara.

Sulasteri, S. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 1(1), 151–177.

Sulistyowati, F., Budiyono, B., & Slamet, I. (2017). Problem Solving Reasoning and Problem Based Instruction in Geometry Learning. Journal of Physics: Conference Series, 895(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012045

Sumarmo, U. (2004). Kemandirian belajar: apa, mengapa, dan bagaimana dikembangkan pada peserta didik. Makalah Pada Seminar Tingkat Nasional. FPMIPA UNY Yogyakarta Tanggal, 8.

Suparmin, M. (2010). Makna psikologi perkembangan peserta didik. Jurnal Ilmiah Spirit. ISSN, 1411–8319.

Suryabrata, S. (2011). Psikologi pendidikan.

Widodo, S. A. (2015). Keefektivan Team Accelerated Instruction Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 127–134.

Widodo, S. A. (2012). Proses Berpikir Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Dimensi Healer. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, November, 978–979.

Winarsunu, T. (2017). Statistik dalam penelitian psikologi dan pendidikan (Vol. 1). UMMPress.

Published

2021-11-30

How to Cite

darman, darmanto .-., Arcana, I., & Setiana, D. (2021). Hubungan Persepsi Matematika, Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Matematika. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 277–288. https://doi.org/10.30738/union.v9i3.9302

Issue

Section

Artikel

Citation Check