Eksplorasi Etnomatematika pada Benteng Marlborough
DOI:
https://doi.org/10.30738/union.v9i3.9306Keywords:
eksplorasi, etnomatematika, matematikaAbstract
This research aims to explore the mathematic content in school. The methodin this research is a qualitative research mrthod with ethnogrsphic approach. The data collection techniques are carried out by observation, interview, and documentation.The result of the study show that the mathematical content of fort Marlborough are: triangle, trapezoid, rectangle square and beam. While the mathematical concept that can be developed is to looking for surface area, perimeter and volume contained in the geometric shape of the fort Marlborough
References
Abdullah, A. A. (2020). Etnomatematika; Eksplorasi Transformasi Geometri Pada Ragam Hias Cagar Budaya Khas Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 8(2), 131. https://doi.org/10.25139/smj.v8i2.3107
Agustina, L. O., Sunardi, S., & Susanto, S. (2016). Etnomatematika Pada Penanggalan Jawa Terkait Aritmetika Di Desa Yosomulyo. KadikmA, 7(1), 22–33.
Arifin, Z. (2011). Penelitian pendidikan metode dan paradigma baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Aulia, L. R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Mengenal Indentitas Nasional Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa untuk Menghadapi Tantangan di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8549–8557.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
Fitrah, M. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).
Hadi, S. (2014). Konsep Apik Dalam Koreografi Wayang Babar. Jurnal Kawistara, 4(1).
Hafsi, A. R., & Hasanah, S. I. (2019). Kajian Etnomatematika Pada Rumat Adat Taneyan Lanjeng. Prosiding Silogisme, 1(1).
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14–23.
Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: A Project of the National Council of Teachers of Mathematics, 65–97.
Irawan, Agus, & Indawati, N. (2021). KERIS: Struktur-Fungsi-Aktivitas (Kajian dengan Pendekatan Etnoarkrologi). Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 15(2), 173–196.
Irawan, Ari, & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi pembelajaran matematika realistik berbasis etnomatematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 1(2), 74–81. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i2.9761
Irsyad, M., Sujadi, A. A., & Setiana, D. S. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Candi Asu. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 11.
Moleong, L. J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif; Cetakan ke 14. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Putra, R. Y., Alviyan, D. N., Arigiyati, T. A., & Kuncoro, K. S. (2021). Etnomatematika pada bangunan Umbul Binangun Taman Sari dalam aktivitas pembelajaran matematika. Ethnomathematics Journal, 2(1).
Setiana, D. S. (2020). The role of ethnomathematics in welcoming the society 5.0. SEMANTIK Conference of Mathematics Education (SEMANTIK 2019), 130–134.
Spradley, J. P. (2007). Metode Etnografi (Diindonesiakan oleh Misbah ZE). Tiara Wacana.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Wahyuni, I. (2016). Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Pesisir Selatan Kecamatan Pfluger Kabupaten Jember. Jurnal Fenomena FTIK Tadris Matematika IAIN Jember, 15(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2021 Hesti Anggi Astuti, Dafid Setiana, Denik Agustito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.