Analisis Miskonsepsi Matematis Kelas IX SMPN 2 Teluk Jambe Barat Materi Kubus dan Balok

Authors

  • Khairiah Rahmiati Universitas Singaperbangsa Karawang, Indonesia
  • Lessa Roesdiana Universitas Singaperbangsa Karawang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30738/union.v9i3.9468

Keywords:

Mathematical Misconceptions, Cubes and Blocks

Abstract

The research aims to describe students' mathematical misconceptions on cube and block based on the misconception indicators according to Sriati (in Ramadhan, 2017). This research uses qualitative research methods with descriptive research. The research subjects were 35 students of ninth grade at SMPN 2 Teluk Jambe Barat with data collection techniques is observations and tests. The results of the study, it was found that there were still many students with mathematical misconceptions on cube and block, both translation misconceptions, concept misconceptions, strategy misconceptions, systematic misconceptions, sign misconceptions. Based on the categorization formulated by Arikunto (2009), there were 29 students in medium category and 6 students in low category and no students in high category. The result of percentag subject.s mathematical misconceptions is 52.38% for translation misconceptions, 86.75% for concept misconceptions, 91.06% for strategy misconceptions, 68.92% for systematic misconceptions, and 88.90% for sign misconceptions.

Author Biographies

Khairiah Rahmiati, Universitas Singaperbangsa Karawang

Pendidikan Matematika

Lessa Roesdiana, Universitas Singaperbangsa Karawang

Program Studi Pendidikan Matematika

References

Aini, S. N., & Wiryanto. (2020). Analisis Miskonsepsi Matematika Siswa Pada Materi Operasi Hitung Pecahan Desimal Kelas V Di Sekolah Dasar. Jpgsd, 8(2), 341–351.

Ainiyah, L. A., & Sugiyono. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dalam Materi Geometri pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Punggelan. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1–10.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 120-123.

Dzulfikar, A., & Vitantri, C. A. (2017). Miskonsepsi Matematika Pada Guru Sekolah Dasar. Suska Journal of Mathematics Education, 3(1), 41. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i1.3409

Fajari, U. N. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Bangun Datar dan Bangun Ruang. Kiprah, 8(2), 113–122. https://doi.org/10.31629/kiprah.v8i2.2071

Flora Siagian, R. E. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 122–131. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i2.93

Gradini, E. (2016). Miskonsepsi Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Di Dataran Tinggi Gayo. Journal of Chemical Information and Modeling, 3(2), 52–60.

Godden, H., Mbekwa, M., & Julie, C. (2013). An analysis of errors and misconceptions in the 2010 grade 12 mathematics examination: A focus on quadratic equations and inequalities. In proceedings of the 19th Annual Congress of the Association for Mathematics Education of South Africa (Vol. 1, No. 1, pp. 70-79).

Kurniati, R., Ruslan, R., & Ihsan, H. (2018). Miskonsepsi Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) terhadap Bilangan Bulat, Operasi dan Sifat-Sifatnya. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.33366/ilg.v1i1.1137

Malikha, Z., & Amir, M. F. (2018). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas VB Min Buduran Sidoarjo Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 1(2), 75-81.

Mutia, M. (2017). Analisis kesulitan siswa SMP dalam memahami konsep kubus balok dan alternatif pemecahannya. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(1), 83-102.

Natalia, K., Subanji, & Sulandra, I. M. (2016). Miskonsepsi pada Penyelesaian Soal Aljabar Siswa Kelas VIII Berdasarkan Proses Berpikir Mason. Jurnal Pendidikan, 1(10), 1917–1925.

Nurlaili, E. W. (2012). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas VII Smp Negeri 16 Surakarta Tahun Ajaran 2011/2012 pada Pembelajaran Matematika Materi Pokok Segitiga. Skripsi.

Ramadhan, M., Sunardi, & Kurniati, D. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berstandar PISA dengan Menggunakan Certainty Of Response Index (CRI). Kadikma, 8(1), 145–153.

Rini, Y. S. (2013). Pendidikan: Hakekat, Tujuan, Dan Proses. Journal Pendiidkan Seni Tari.

Sarlina. (2015). Miskonsepsi siswa terhadap pemahaman konsep matematika pada pokok bahasan persamaan kuadrat siswa kelas X5 sma negeri 11 makassar. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(2), 194–209.

Savitri, M. E., Mardiyana, & Subanti, S. (2016). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Pecahan dalam Bentuk Aljabar Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 2 Adimulyo Kabupaten Kebumen Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(4), 401–413.

Setyaningrum, N. I., Fakhruddin, D., & Mustika, R. M. (2018). Analisis Miskonsepsi Matematis Siswa Dengan Menggunakan Metode Certainty of Response Index Pada Materi Kubus Dan Balok. Jurnal Universitas Negeri Singaperbangsa Karawang, 209–223.

Sopiany, H. N., & Rahayu, W. (2019). Analisis Miskonsepsi Siswa Ditinjau Dari Teori Kontruktivisme Pada Materi Segiempat. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 185–200. https://doi.org/10.22342/jpm.13.2.6773.185-200

Thompson, F., & Logue, S. (2006). An exploration of common student misconceptions in science. International education journal, 7(4), 553-559.

Published

2021-11-30

How to Cite

Rahmiati, K., & Roesdiana, L. (2021). Analisis Miskonsepsi Matematis Kelas IX SMPN 2 Teluk Jambe Barat Materi Kubus dan Balok. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 243–256. https://doi.org/10.30738/union.v9i3.9468

Issue

Section

Artikel

Citation Check