KEPUASAN PELAYANAN PELANGGAN BERBASIS BAURAN PEMASARAN
DOI:
https://doi.org/10.26460/mmud.v1i1.1222Abstract
ABSTRACT
Â
This study aims to examine the satisfaction of cadets from the perspective of service as an intervening based on marketing mix in Yogyakarta Maritime Academy. In this case the researcher wants to know how far the Promotion, Price and Place, Service individually or collectively affect the cadet’s satisfaction. The subjects of this study are 71 cadets level III of the 3 (three) majors available at AMY namely KPN, Nautical and Teknika. In this study to test the instrument by using SPSS 17.0, and the indicator test using SmartPLS 3.0. Results of this study showed that Promotion, Price and Place simultaneously are proved together significantly influence the variable performance as 59.6 %, the remaining 40.4 % is influenced by other factors not included in the model. That is simultaneously variable promotion, price and place are proved to have an influence on the service AMY cadets. Promotion, Price, Place and Service simultaneously together influence the cadets satisfaction variables is known from the analysis hypotheses suggesting a P Value of 0.00 smaller (<) than 0.05. besides of that, if the promotion is done well, the price affordable tuition, a built in support for teaching and learning activities, the cadets will get academic services in line with expectations.
Â
Keywords: Promotion, Price, Place, Service, Cadets SatisfactionReferences
Alma, Buchari. (2008). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Drucker, Peter. F. (1990). Managing The Nonprofit Organization Practice and Principles. Pages xiv. New York: Collins Business.
Engkoswara dan Komariah, Aan. (2010). Administrasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Gitosudarmo. Indriyo. (2000). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: BPFE.
Kotler, Philip and Amstrong, Gary. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran 2. Edisi keduabelas. Jakarta: Erlangga.
Kotler, Philip and Amstrong, Gary. (2007). Dasar-dasar Pemasaran. Edisi Kesembilan Jilid I. Jakarta: PT. Indeks.
Kotler, Philip. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Lukitaningsih, A. (2014). PERKEMBANGAN KONSEP PEMASARAN: IMPLEMENTASI DAN IMPLIKASINYA. Ekonomi dan Kewirausahaan, 14(1).
Moenir. (2006). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta :PT. Bumi Aksara.
Sarjono, Yetty. (2007). Faktor- Faktor Strategik Pelayanan Dosen dan Dampaknya Terhadap Kepuasan Mahasiswa FKIP Universitas Muhamadiyah Surakarta Tahun Akademik 2005-2006. Publikasi ilmiah. Varidika, Vol. 19, No. 1, 2007.
Sopiatin, Popi. (2010). Manajemen belajar berbasis Kepuasan Siswa. Bogor: Ghalih Indonesia.
Srinadi. (2008). Faktor-Faktor Penentu Kepuasan Mahasiswa Terhadap Pelayanan Fakultas Sebagai Lembaga Pendidikan, Jurnal Cakrawala Pendidikan, Th. XXVII, No. 3. Hal 217-231.
Suharno dan Ana Retnoningsih. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Semarang: CV. Widya Karya.
Swastha, Basu. (2002). Manajemen Pemasaran. Edisi Kedua. Cetakan Kedelapan. Jakarta: Penerbit Liberty.
Tjiptono, Fandy. (2000). Manajemen Jasa. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Tjiptono, Fandy. (2011). Pemasaran Jasa. Malang: Bayumedia.
Wijaya. (2008). Model-model Pembelajaran. http://wijayalabs.wordpress.com/2008/04/22/model-model-pembelajaran/. download: 8 Desember 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini setuju dengan persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak jurnal publikasi pertama kepada Upajiwa Dewantara dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain membagikan karya tersebut dengan pengakuan dari karya penulis dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat memasukkan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal tersebut (misalnya, kirimkan ke repositori institusional atau publikasikan dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diijinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Di gudang institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses penyampaian, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan karya yang diterbitkan sebelumnya dan yang lebih lama.